המו"מ על העסקה

אחרי שנתניהו סירב לכנס את הקבינט בשבת: שר הביטחון כינס דיון אלטרנטיבי על עסקת החטופים

גלנט כינס דיון אלטרנטיבי בנושא עסקת החטופים
בדיון שכינס גלנט השתתפו בכירי מערכת הביטחון ונציגי המשלחת למו"מ. במהלך סוף השבוע פנו השרים גלנט, גנץ ואייזנקוט ללשכת רה"מ כדי לדון עם נתניהו על העסקה - אך בקשתם נדחתה. עקב כך, משלחת המו"מ לא תצא לפני יום שני
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
מרים אלסטר, פלאש90
צילום: מרים אלסטר, פלאש90

שר הביטחון יואב גלנט כינס הערב (שבת) דיון מיוחד בהשתתפות בכירי צה"ל, המוסד, שירות הביטחון הכללי ונציגי משלחת המשא ומתן, בנושא המאמצים להשבת החטופים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה. בין המשתתפים, ראש המוסד דדי ברנע וסגן ראש השב"כ. זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לכנס דיון בקבינט הערב. כך דווח הערב במהדורת "חדשות השבת" בכאן 11.

במהלך הדיון, הנוכחים התעדכנו במודיעין הקשור לעסקה האפשרית, ובפרט באשר לכוונת חמאס. הבכירים דנו בעמדה שתוצג בידי מערכת הביטחון, וניסו להבין היכן נמצאים הפערים שמונעים מהעסקה לצאת לפועל - וכיצד ניתן להתגמש כדי להגיע אליה.

השרים יואב גלנט, בני גנץ וגדי איזנקוט פנו במהלך סוף השבוע ללשכת ראש הממשלה בניסיון לשוחח עם נתניהו על עסקת חטופים - אך בקשתם נדחתה. גורמים בקבינט מתחו ביקורת: מדובר בנושא קריטי, אסור לבזבז זמן. גם אם מדובר בשבת - זה פיקוח נפש.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

רשימת שמות החטופים בעזה - והמשוחררים 

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "נתניהו הודיע אתמול שהקבינט יתכנס מחר לטובת תדרוך משלחת המו"מ שתצא לקטר, לכן הדרישה לכינוס הקבינט הערב הוא לא יותר מניסיון מלאכותי לקושש כותרות". עם זאת, עשויה להתקיים הערב התייעצות טלפונית. עקב כינוס הקבינט רק מחר בערב, המשלחת צפויה לצאת רק ביום שני. זאת לאחר שנתניהו הגדיר שהמשלחת לא תצא לפני שהוגדר המנדט שלה בידי הקבינט.

הקבינט, שייתכנס מחר בשעה שש בערב, צפוי להחליט באיזו צורה יתנהלו השיחות, וכמה ישראל תוכל להתגמש בסוגיית שחרור המחבלים ופריסת צה"ל ברצועת עזה. גורמים ישראלים הבהירו: דרישת חמאס גרועה בכל פרמטר, יש בה דרישות מופרזות. אם חמאס לא יתגמש - לא תהיה עסקה.

במקביל, בחמאס מחכים לתשובה של ישראל לגבי מסמך הדרישות שהגישו למתווכות בעניין העסקה לשחרור חטופים. בכיר בחמאס מחמוד מרדאווי, אמר כי הארגון לא יענה לדרישת ישראל להפריד בין שלבי העסקה: "התשובה שהעברנו כוללת הצעה לעסקה בת שלושה שלבים". לפי הבכיר, בארגון הציבו דרישה לכך שרוסיה וטורקיה יהיו ערבות לביצוע כלל השלבים של העסקה נוסף על המתווכות - מצרים, קטר וארצות הברית.

עיתון אל-אחבאר הלבנוני דיווח אתמול כי ישראל הודיעה בפעם הראשונה לבכירים מצרים כי בכוונתה להיכנס לרפיח ולבצע "פעולות איכותיות" ומוגבלות במספר לפני הכניסה המתוכננת הגדולה. על פי הדיווח, מטרת הפעולות האלה היא לשחרר חטופים. עוד דווח כי ישראל עדכנה את המצרים שבמסגרת הפעולות תהיה תנועה עם נשק כבד באזור הגבול עם מצרים, אך לא צמוד לציר פילדלפי. כמו כן, דווח כי המצרים שוחחו עם האמריקנים בעקבות העדכון והאחרונים הבהירו שיש אישור אמריקני לתוכנית ישראלית לשחרור חטופים - שיש חשד שנמצאים בתוך האוכלוסייה האזרחית ברפיח.

בנוסף, שב"כ העריך בדיון ביטחוני סגור, כי חמאס הגיש את התשובה לעסקה לשחרור חטופים כדי להרוויח זמן ולגרור רגליים - כך פורסם אתמול בכאן חדשות. בדיון הסגור שהתקיים לאחרונה בהשתתפות בכירים בארגון ובצה"ל העריך שב"כ כי חמאס מעוניין בעיכוב במשא ומתן.

בלשכת ראש הממשלה טענו שהדרישות שהציב חמאס "הזויות". בצמרת הביטחונית קיימת מחלוקת בשאלה כיצד להתייחס לתשובת חמאס שהוגשה. יש גורמים שרואים בה תשובה קונסטרוקטיבית שניתן להתקדם איתה לעבר עסקה. אחרים, כמו שב"כ, סבורים שמדובר בקניית זמן. שב"כ סירב להתייחס לפרסום.

הפופולריים