האיש שידע יותר מדי: לקרמלין לא נותרה ברירה – אלא לחסל את נבלני

ידע יותר מדי: לקרמלין לא נותרה ברירה אלא לחסל את נבלני
לאחר שהניסיון להחביא את המתנגד של פוטין במושבות עונשין מרוחקות לא צלח - מותו היה הפיתרון היחיד עבור הקרמלין | פרשנות
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
אלכסיי נבלני
צילום: AP

איש העסקים ועורך דין אלכסיי נבלני, היה פעיל פוליטי רוסי שהתנגד בחריפות למשטרו של ולדימיר פוטין. הידע שלו על המערכת הפוליטית לצד היכולת לאחד את ההמון ממוסקבה ועד הפריפריה - הדאיגו את המשטר הרוסי. על כן, הודעה בדבר מותו בכלא היום (שישי) עוררה חשדות רבים בקרב תומכיו, באשר למעורבות המשטר הרוסי בנסיבות המוות המסתורי.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

מתחילת שנות ה-2000, נבלני היה פעיל בכמה תנועות אופוזיציה והשתתף בהליכים פוליטיים והפגנות שנועדו לשים קץ לשלטונו של פוטין. בתוך כך, נבלני יזם בעשור הקודם שורה של תחקירים עיתונאיים שחשפו שחיתות בקרב דמויות פוליטיות בכירות ברוסיה. מנגד, הממשלה הרוסית החלה לרדוף אותו, בטענה שביצע עבירות כלכליות במסגרת עסקיו הפרטיים.

בשנת 2020 נבלני חש ברע במהלך טיסת פנים ברוסיה ואושפז בבית חולים. הוא הועבר לטיפול רפואי בגרמניה, שם נחשף כי הוא הורעל. במערב האשימו את השלטון הרוסי בניסיון לחסל את נבלני. עם שובו לרוסיה, הוא נעצר ונשלח לכ-20 שנות מאסר בגין עבירות כלכליות.

האומנם, נבלני הצליח להעביר מסרים לתומכיו מהכלא - וקרא להם להתנגד למשטר פוטין. במהלך השנים בכלא, נבלני נשלח עשרות פעמים לצינוק, בטענה כי ביצע עבירות מנהליות. הוא מצידו טען כי הנהלת הכלא עושה הכול כדי להביא למותו. לאחרונה הוא הועבר למושבת עונשין מרוחקת באזור בו שורר קור של מינוס 40 מעלות.

הניסיון להחביא את נבלני במושבות עונשין לא צלח. פעם אחר פעם הוא הצליח להעביר מסרים מתסיסים לתומכיו. האחרון שבהם היה: "בבחירות הקרובות תצביעו לכל אחד חוץ מלפוטין". מותו מגיע כחודש לפני הבחירות ברוסיה, במסגרתן צפוי פוטין להיבחר לקדנציה נוספת. בתוך כך, פוטין עומד להשלים 30 שנה כשליט רוסיה. השאלה העולה כעת היא האם הציבור הרוסי ייצא לרחוב כדי לדרוש תשובות על מותה של התקווה הליברלית של רוסיה.

לפני חצי שנה נהרג באופן מסתורי גם יבגני פריגוז'ין - מפקד כוח וגנר ולאומן שהרבה לבקר את פוטין. בניגוד לפריגוז'ין, כוחו של נבלני היה בידע שלו על המערכת הפוליטית והיכולת לאחד את ההמון ממוסקבה ועד הפריפריה. נבלני מצטרף כעת לשורה ארוכה של אנשי אופוזיציה רוסים, פוליטיקאים ועיתונאים שמתו מוות מסתורי בתקופת כהונתו של הנשיא פוטין. הבולטים שבהם הם העיתונאית אנה פוליטקובסקיה, שנרצחה בשנת 2006, ואיש האופוזיציה בוריס נמצוב, שנרצח בשנת 2015.

הפופולריים