כביש 40, המשתרע מכפר סבא עד קיבוץ לוטן לאורך 302 ק"מ והוא הכביש השני באורכו בישראל אחרי כביש 90, הפך בשנים האחרונות לכביש המסוכן ביותר בישראל. בעיקר המקטע הדרומי שלו בין קרית גת לצומת קטורה. שם נהרגו 63 בני אדם בתאונות קטלניות בין השנים 2022-2021. בחדשות הערב בכאן 11 שודרה השבוע סדרת כתבות על הטרגדיה והמחדלים שהפכו את הכביש ל"דרך המוות".
בעשור האחרון אירעו בכביש 557 תאונות, מתוכן 49 קטלניות. 45% מהתאונות הן מסוג חזית-צד, שנחשב לסוג התאונה הקטלני ביותר. אחת הסיבות למספר התאונות הגבוה היא אכיפה נמוכה - ישנה רק ניידת משטרה אחת בממוצע על כל 100 קילומטרים, לעומת הממוצע במדינות ה-OECD שעומד על ניידת אחת לכל 10 קילומטר.
רק בחצי השנה הראשונה של 2023 נהרגו כבר 4 אנשים, וזאת עוד לפני חודשי הקיץ בהם התנועה גדלה. כ-25% מהתאונות בכביש הן קטלניות, לעומת 2% בלבד בכבישים בין-עירוניים אחרים. 3% מהתאונות כוללות פגיעה בהולכי רגל - נתון גבוה יחסית עקב יישובים לאורך הדרך שאין בהם צמתים מסודרים.
מי שנוסע בחלק הדרומי של כביש 40 יש לו סיכוי של פי 4 להיות מעורב בתאונה קטלנית לעומת כבישים אחרים. בחודשי הקיץ עולה התנועה בכביש פי 10, לכ-15 אלף כלי רכב ביום, בקטע של 160 ק"מ בין צומת הנגב לקיבוץ לוטן, עם נתיב אחד לכל כיוון ללא גדר הפרדה וללא תאורה.
למרות שהמהירות המרבית המותרת היא 80-60 קמ"ש, המהירות הממוצעת בפועל היא כ-110 קמ"ש. המסקנה היא שכביש 40 הפך ל"כביש המוות" המסוכן ביותר בישראל, ויש צורך דחוף בפעולות מצד הרשויות כדי להפחית את מספר הנפגעים בו.