שיעור הזכאות הארצי לבגרות בשנת הלימודים תשפ"ב (2022) עמד על 75.9%. מדובר בשיעור זכאות דומה לזה שהיה שנה קודם לכן (תשפ"א – 2021) שעמד על 76%. למעשה המערכת לא שיפרה את הישגיה ולא הצליחה להעלות את שיעור הזכאות לבגרות. מדובר ב- 92,756 תלמידות ותלמידים הזכאים לתעודת בגרות.
איפה בית הספר והישוב שלכם נמצא? היכנסו לבדוק
חשוב לציין כי כשתלמידים אלו היו בתיכון – זו הייתה שיא תקופת הקורונה, שכללה לא מעט סגרים וגם למידה בזום, וחלקם התקשו להתאושש. עם זאת משרד החינוך בזמנו נתן שורה של הקלות בבחינות הבגרות שהיו אמורים לסייע לתלמידים לצלוח אותן. שיעור הנשירה בשנת תשפ"ב עמד על 1.1% מכלל התלמידים (7,470 תלמידות ותלמידים).
את המקום הראשון באחוז הזכאות לבגרות מחזיק הישוב הדרוזי חורפיש, עם 100 אחוז זכאות לבגרות (110 תלמידי יב'). מדובר בישוב בדירוג חברתי-כלכלי 4 בלבד. לצד גם קריית עקרון עם 100 אחוז זכאות לבגרות (52 תלמידי יב'). אחריהם ניתן למצוא את אלקנה (99.4), כאוכב אבו אל-היג'א (99%), בית ג'אן (98.8%), וכן מסעדה, גוש חלב, פקיעין. במרבית הישובים האלה יש מספר מצומצם של תלמידים. העיר שוהם (400 תלמידי יב') מציגה נתון מעולה של 96.7% אך מדובר בעיר בדירוג חברתי- כלכלי 9 וכך גם גבעתיים (648 תלמידי יב') עם 96.5% זכאות לבגרות. בתחתית רשימת הזכאות לבגרות ניתן למצוא ישובים ערבים וחרדים. לדוגמא: מודיעין עילית (4.4%), בני ברק (8.3%), ביתר עילית (14%), רכסים (22%), ג'סר א-זרקא (32%).
הפערים, המגזרים והמינים
הנתונים של משרד החינוך מראים גם מי הסקטור שמתוקצב הכי הרבה בתיכון בממוצע: תלמיד מהמגזר הממלכתי-דתי ("סרוגים") יתוקצב ב- 42,755 שקלים, לעומתו תלמיד במגזר הממלכתי ("חילוני") ב- 33,792 שקלים, פער של כמעט תשעת אלפים שקלים. תלמיד במגזר הערבי יתוקצב ב- 30,262 שקלים ותלמיד חרדי ב- 26,896 שקלים. בסיבות לפערים נכתב כי התקצוב הגבוה יותר עבור המוסדות בפיקוח הממלכתי דתי, מושפע מהקצאת שעות כגון שעות תפילה וגם בשל קליטת עולים חדשים.
על פי משרד החינוך הנתונים מספקים נקודת אור, אלא שהיא קטנה במיוחד. בשנת 2022 הייתה עלייה בשיעור הזכאות של תלמידים מרקע כלכלי חברתי חלש, מ-70.6% (תשפ"א) ל-72.1% בשנת הלימודים תשפ"ב. בשנת תשע"ט (2019) אחוז הזכאות עמד על 59.6% בלבד. מדובר על עלייה של 12.5% תוך פרק זמן של 4 שנים ולצד זה התלמידים שכבר היו חזקים – לא התחזקו באותו קנה מידה.
לצד זה, יש עדיין הבדלים בין תלמידים יהודים לבין תלמידים ממגזרים שונים: במגזר היהודי לבדו שיעור הזכאות (תשפ"ב) עומד על ל-77.2%. מנגד, במגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים) שיעור הזכאות לבגרות עומד על 75.6% בשנת הלימודים תשפ"ב. ואילו במגזר הדרוזי שהוא קטן יותר, שיעור הזכאות בתשפ"ב עומד על -91.6%. בארבע שנים האחרונות חל שיפור בכל המגזרים. גם במגזר הבדואי בנגב אך אחוז הזכאות שלו בתשפ"ב עומד על 63.7% בשנת הלימודים תשפ"ב. בחברה היהודית החרדית שיעור הזכאות לתעודת בגרות בשנת תשפ"ב עמד על 25.6%. מה באשר למלחמת המנים? שיעור הזכאות של בנים לתעודת בגרות ב- תשפ"ב עומד על 75.6%. ואילו אצל הבנות עומד על 76.1%.
עוד בנושא
מדד נוסף שאין בו שיפור משמעותי הוא בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת (מתמטיקה ואנגלית מוגבר בציון מעל 90) בשנת הלימודים תשפ"ב הוא עמד על 13.5% (16,503 תלמידים) לעומת 13.3% בתשפ"א. עם זאת, ישנה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-16.6% בשנת הלימודים תשפ"א ל-17.3% בשנת הלימודים תשפ"ב (21,173 תלמידים). כמו כן נרשמה עליה קלה באנגלית רמת 5 יחידות לימוד.