נתונים מדאיגים

עדיין מתחת לממוצע: ירידה בהישגי התלמידות בישראל ב-2022

עדיין מתחת לממוצע: ירידה בהישגי התלמידות בישראל ב-2022
מחקר פיז"ה חשף - בנות החינוך הממלכתי-דתי ירדו בצורה ניכרת בהישגים הלימודיים, מנגד התלמידות בחינוך החרדי מובילות במתמטיקה וקריאה • תלמידי ישראל שמרו על יציבות בהישגים לעומת תלמידי ה-OCED, אך עדיין נמצאים מתחת לממוצע | כל הנתונים
מחבר לירן כוג'הינוף מחבר לירן כוג'הינוף
Getting your Trinity Audio player ready...
חן ליאופולד, פלאש90
צילום: חן ליאופולד, פלאש90

מבחן פיז"ה, הנערך כחלק ממחקר בין-לאומי בתחום החינוך, הצביע על ירידה בממוצעי ההישגים של התלמידות בישראל בשנת 2022, בעיקר בתחום המתמטיקה. בתוצאות המחקר שפורסמו היום (שלישי) נרשמה ירידה של 15 נקודות ביחס ל-2018, כשהבולטת בהן היא בקרב בנות החינוך הממלכתי-דתי - שם צוינה ירידה של כ-25 נקודות בכל שלושת התחומים שנבחנו: מתמטיקה, מדעים וקריאה. המחקר הבין-לאומי נערך בישראל בידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך.

לצד הירידה הניכרת בציוני התלמידות מהחינוך בחינוך הממלכתי-דתי, הירידה המועטה יותר הייתה אצל התלמידות החרדיות, שמובילות את הישגי הבנות בישראל במתמטיקה ובקריאה. הישגיהן של הבנות החרדיות במתמטיקה דומים לאלה של הבנות בחינוך הממלכתי-דתי, ובקריאה הישגיהן גבוהים ב-12 נקודות. במדעים - הישגי הבנות החרדיות גבוהים ב-9 נקודות. עוד עולה מהמחקר כי ממוצעי ההישגים של תלמידי ישראל במתמטיקה ובמדעים נמוכים מממוצעי ההישגים במדינות ה-OECD.

עקבו אחרי ערוץ הוואטסאפ של כאן חדשות - לחצו על הפעמון ואתם מעודכנים
החטופים שעדיין בשבי חמאס: הרשימה המלאה

על פי המחקר נרשם שיעור גבוה של תלמידים מתקשים במתמטיקה ובמדעים, ובמידה פחותה יותר בקריאה. במשרד החינוך מציינים כי למרות מגפת הקורונה לא נרשמו שינויים של ממש בממוצעי ההישגים של תלמידי ישראל בשלושת תחומי האוריינות ב-2022 בהשוואה למחקר הקודם ב- 2018. לעומת זאת, נרשמו ירידות חדות בממוצעי מדינות ה-OECD במתמטיקה ובקריאה, ויציבות במדעים.

כמו כן, חל שיפור במיקום היחסי של ישראל במדרג המדינות בשלושת תחומי האוריינות ובעיקר בתחום הקריאה (עליה ממקום 37 למקום 30), זאת על אף היציבות היחסית בהישגי תלמידי ישראל ולאור הירידות בהישגי מדינות רבות.

בקרב התלמידים דוברי העברית חלה ירידה של 12 נקודות במתמטיקה ב-2022 בהשוואה מלפני 4 שנים. ישראל ממשיכה לשמור על פערים גדולים בהישגים בין דוברי עברית ובין דוברי ערבית, זאת על אף שהפערים הצטמצמו במתמטיקה ובמדעים בהשוואה ל-2018.

הפערים על רקע חברתי-תרבותי-כלכלי ב-2022 התרחבו במתמטיקה ב-20 נקודות ובמדעים ובקריאה בכ-10 נקודות בכל תחום. בתחומי האוריינות חלה עלייה קלה בהישגיהם של תלמידים מרקע חברתי-תרבותי-כלכלי גבוה; לעומתם, בקרב תלמידים מרקע בינוני ונמוך חלו ירידות בהישגים במתמטיקה, ויציבות במדעים ובקריאה.

מחקר פיזה (PISA) הוא מחקר בין-לאומי הנחשב למשמעותי ביותר בתחום החינוך שבו מוערכת רמת האוריינות של תלמידים בני 15 במדינות השונות. המחקר נערך על ידי הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי מדי שלוש שנים מאז 2000.

הפופולריים