יותר חדרים - פחות פניות: מאחורי נתוני השימוש בחדרים אקוטים בארץ

יותר חדרים - פחות פניות: נתוני השימוש בחדרים אקוטים
תקציב הקמפיין להעלאת המודעות שירותי החדרים האקוטים, המטפלים טיפול חירום בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית - לא מומש
מחבר ורד פלמן מחבר ורד פלמן
-
צילום: דוברות בית חולים יוספטל ומרחב אילת

בשנת 2023 נרשמו 786 פניות של נשים וגברים לטיפול בחדרים אקוטים ברחבי הארץ, המטפלים טיפול חירום בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. מדובר בירידה של 32 פניות פחות מהשנה שקדמה לה. כך, לפי הנתונים שפורסמו היום (חמישי) בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

הירידה בכמות הפניות, למרות ששנת 2023 הייתה שנת שיא בכל הנוגע למספר החדרים האקוטים הפעילים, היא שהתקציב לקמפיין להעלאת המודעות לשירותי החדרים לא מומש.

יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, אמרה: "היה כסף צבוע ספציפית לצורך הסברה לציבור והעלאת מודעות מה לעשות לאחר פגיעה מינית, איזה שירותים זמינים ואיפה. לצערי, למרות שהכסף עבר, יצא מכרז, ונעשתה עבודה על קמפיין - משרד הבריאות לא קידם את הנושא".

לאחר מאבק על פתיחת חדרים בפריסה רחבה תוך הענקת תקציב יעודי בשנת 2023 פעלו 11 חדרים בבתי חולים ברחבי הארץ - מנהריה בצפון ועד יוספטל בדרום. על כן הייתה ציפייה שעם העלייה במספר החדרים, יעלה גם מספר הפניות.

יעל שרר הוסיפה "משרד הבריאות לא פירסם השנה בזמן את הנתונים וגם כשהם הגיעו, הם הגיעו בלי פילוח לחודשים. לא ברור אם הירידה היא בשל המלחמה או נובעת מסיבות אחרות". היא הסבירה "אחת הסיבות שבגללה אין למשרד הבריאות נתונים אמינים ובזמן, היא שהם לא הצליחו עד כה להטמיע את מערכת הקידוד שנכנסה לתוקף ביולי 2022".

החדר האקוטי במרכז הרפואי לגליל בנהריה החל לפעול בשנה שעברה וקיבל 19 פניות. זוהי כמות פניות גבוהה יותר יותר מאשר זו שהתקבלה במרכז הוותיק בבית החולים פוריה, לשם פנו 17 גברים ונשים. החדר האקוטי שהוקם לראשונה בחברה הערבית לקראת סוף שנת 2022 בבית החולים האנגלי בנצרת- טיפל בשנת 2023 רק בפנייה אחת.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בכל שנה ביום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים מפרסם המשרד את הנתונים על מספר הפניות לחדרים האקוטים. השנה עקב המלחמה חל עיכוב בעיבוד הנתונים. המשרד מבצע בדיקות על מנת לבחון את הסיבות לירידה בפניות".

באשר לקמפיין נמסר: "משרד הבריאות פועל בהקדם על מנת לפרסם את קמפיין העלאת המודעות לחדרים האקוטיים. יש לציין כי למרות הקפאת תקציבי הקמפיינים של משרדי הממשלה וקיצוץ רוחבי של תקציבי הפרסום הצליח המשרד לשמר את תקציב הקמפיין החשוב".

הפופולריים