כאן רשת ב

הפקודה להפיל את התחנה בשדרות והחשש מפלישה למרכז הארץ: מפקד מחוז דרום במשטרה בריאיון

הטבח שנמנע במרכז: ריאיון ראשון עם ממ"ז דרום במשטרה
ניצב אמיר כהן, שנבחר להשיא משואה, סיפר בריאיון בכאן רשת ב: "לוחמי מג"ב הקימו מחסום בצומת יד מרדכי דקה לפני הגעת המחבלים. לא רוצה לחשוב על הבוקר אחרי אם המחבלים היו נכנסים
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
-
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב אמיר כהן, שנבחר להשיא משואה ביום העצמאות, חזר היום (שישי) לרגעים הקשים של שבעה באוקטובר. הוא סיפר בראיון ראשון ל"בחצי היום השישי" בכאן רשת ב על המהלך שייתכן ומנע טבח גדול בהרבה ועל ההחלטה להפציץ את תחנת המשטרה בשדרות.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

האזינו לריאיון המלא לליאת רגב בכאן רשת ב:

הטבח הנוסף שנמנע

כהן סיפר: "הכרזנו על פקודת 'פרש פלשת' (פקודת חירום צה"לית ומשטרתית למקרה חדירה עוינת) ביד מרדכי, בזמן שבבסיס מג"ב באזור היו בכוננות ארבעה לוחמים, שתפקדו תוך כדי נפילות של טילים. הם שמעו את הפקודה ויצאו בריצה למשימה שלהם - והקימו מחסום בצומת יד מרדכי. לקח 60 שניות מרגע מיקום המחסום עד שהגיעו למקום 8 אופנועים עם שני מחבלים על כל אופנוע, וטנדרים עמוסים במחבלים".

"עניין של 60 שניות", חזר מפקד מחוז דרום, "אם הם לא מגיעים בזמן הזה - הקו היה נפרץ ועשרות מחבלים היו חודרים פנימה". הוא הוסיף: "בזמן שהם ניהלו קרב עם המחבלים, הגיע מיד כוח גדול של ימ"מ שהשתלט על האירוע וחיסל את המחבלים. לא רוצה לחשוב על המצב של הבוקר של אחרי אם המחבלים האלה נכנסים ליד מרדכי, קיבוץ של שורדי שואה - איזה טבח הם היו עושים שם".

לטענת כהן, ייתכן שנמנע טבח גדול בהרבה: "המחבלים היו נכנסים לאשקלון, אשדוד, תל אביב, לעומק מדינת ישראל - והיו עושים טבח נוראי בעשרות אלפי אזרחים. שמעתי על אפשרות נוספת, שאולי היינו מותקפים מאזורים נוספים אם היו מזהים פלישה שמצליחה לפגוע במרכז ישראל. בואו לא נדמיין את זה, זה קשה גם ככה".

ההחלטה הדרמטית להפציץ את תחנת המשטרה בשדרות

"בשניה שנתתי את ההוראה להפיל את תחנת המשטרה בשדרות, קיבלתי צלצול מאשתו של אחד השוטרים שהיו במשמרת משעות הבוקר המוקדמות", נזכר כהן. הוא אמר: "ברגע זה עצרתי את הפקודה. עשיתי בדיקה מקיפה עם מפקד הימ"מ וכל הגורמים בשטח, ורק אחרי שווידאתי שאין שוטרים חיים בתחנה, נתתי הוראה להקריס את התחנה. כמובן באישור מפכ"ל המשטרה".

הוא הוסיף וסיפר: "בפנים גילינו עשרות גופות של מחבלים שבאו מצויידים לשהות ימים ארוכים בארץ. תארו לכם, טנק ישראלי עומד מול תחנת משטרה בישראל, סמל שלטון, ועומד להרוס אותה. אלה היו רגעים קשים מאוד".

הפופולריים