במטרה לפלג: האיראנים יצרו חשבונות פיקטייבים בפייסבוק

במטרה לפלג: האיראנים יצרו חשבונות פיקטייבים בפייסבוק
מטא מאשרת כי רשת איראנית השתמשה בחשבונות מזויפים כדי ליצור ישויות פיקטיביות המתחזות לישראלים בארץ ובחו"ל • החברה הסירה מאות חשבונות שהיוו חלק מקמפיין שיצא על ידי חברה ישראלית
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
פייסבוק
צילום: רויטרס

חברת מטא פרסמה היום (רביעי) דוח לפיו רשת איראנית יצרה חשבונות פייקטיבים בפייסבוק המתחזים לישראלים בארץ ובחו"ל. מטרת הרשת האיראנית הייתה לפלג ולהגביר את השסע, והחשבנות היו בעלי זהויות פוליטיות וחברתיות שונות.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי 

חלק מהחשבונות כללו מקבץ של אנשים בעלי נטייה ימנית, שפרסמו תוכן שתומך בראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הפרופילים הפקטיביים פרסמו פוסטים התומכים במדיניות ימנית יותר ואף בשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, תוך שהם מבקרים את התנהלותו של נתניהו ביחס למלחמה.

מנגד, חשבונות נוספים פרסמו תכנים שהתמקדו בחברה החרדית ובהפגנות חרדים וחשבונות נוספים התחזו לנשים ישראליות אשר פרסמו פוסטים על אודות ההפגנות שמתקיימות נגד הממשלה. פרופילים נוספים פרסמו פוסטים שתומכים בקהילת הלהט"ב.

כחלק מכך, מטא הסירה 22 חשבונות פייסבוק, שמונה דפים, שמונה קבוצות ו-23 חשבונות באינסטגרם שמקורם באיראן - בשל הפרת המדיניות לגבי התנהגות לא-אותנטית מתואמת. הרשת האיראנית כללה סוגי פעילות שונים והשתמשה בחשבונות מזויפים כדי ליצור ישויות פיקטיביות המתחזות לישראלים בארץ ובחו"ל כדי לנהל קבוצות ודפים ולפרסם תוכן. האיראנים פעלו בפלטפורומות שונות באינטרנט, בהן טלגרם, יוטיוב, טיקטוק ו-X (לשעבר טוויטר). לטענת מטא, החשבונות הוסרו טרם הצלחתם לבנות קהל בקרב קהילות אותנטיות.

בנוסף, החברה הסירה 510 חשבונות פייסבוק, 11 דפים, קבוצה אחת ו-32 חשבונות באינסטגרם בשל הפרת המדיניות לגבי התנהגות לא-אותנטית מתואמת - שמקורם בישראל. חשבונות אלו היוו חלק מקמפיין שיצא מישראל על ידי חברה ישראלית ששמה במוקד אנשים שונים בעולם. במטא אמרו כי למרות שהעומדים מאחורי הקמפיין ניסו להסתיר את זהותם ואת התיאום ביניהם, נמצא קשר ל-STOIC, חברת שיווק פוליטי ובינה עסקית שבסיסה בתל אביב. לכן, החברה הושעתה מהפלטפורמות של מטא - ותגובתה טרם נמסרה.

העומדים מאחורי פעילות זו השתמשו בשיטה לפיה נעשה שימוש בחשבונות מזויפים ופרוצים, אשר חלק גדול מהם זוהה והושבת על ידי המערכות האוטומטיות של מטא, עוד לפני שהחקירה החלה. בנוסף, כחלק מהקמפיין נרכשו לייקים ועוקבים מווייטנאם בניסיון לגרום לתוכן להיראות בפניי המתשמשים פופולרי יותר.

כחלק מכך, החשבונות הגיבו על דפי פייסבוק של ארגוני תקשורת בינלאומיים ומקומיים, ודמויות פוליטיות וציבוריות, כולל מחוקקים בארצות הברית. החשבונות אף התחזו לחשבונות מקומיים במדינות שאליהן כיוונו, כולל כסטודנטים יהודים, אפרו-אמריקאים וכ"אזרחים מודאגים".

 

הפופולריים