יצרנית המטוסים בואינג מסרה לידי 'אטלס אייר' מטוס מטען מדגם 747-8, הג'מבו האחרון בהחלט מתוצרתה, וכך סיימה את ייצור המטוסים האייקונים, יותר מ-50 שנה לאחר הטיסה הראשונה. באירוע במפעלי החברה באברט, סמוך לעיר סיאטל בוושינגטון, נמסר המטוס בטקס בהשתתפות דורות של עובדי בואינג בעבר ובהווה, שלקחו חלק בבניית מטוסי הבואינג 747.
הבואינג 747 היה מעבר למטוס, הוא שיקף, סימל והניע שינויים חברתיים. המטוס האייקוני הותאם לשלל משימות נוספות, ואמנם זה סוף פס-הייצור, אך רחוק מלהיות סוף-הסיפור. המטוס האגדי ימשיך למצוא עדנה כמטוס-מטען ומטוס למשימות מיוחדות.
הבואינג 747 טס לראשונה ב-9 בפברואר 1969. שלל חברות תעופה הצטרפו למיזם השאפתני, לופטהנזה, אייר פראנס, יונייטד איירליינס, איר קנדה, TWA, אליטליה, איבריה ואל-על, בין השאר. כל חברה שהזמינה את המטוס, שלחה נציגות – דיילות אוויר במדים.
בשנת 1970, 'פאן אם' הפעילה את הטיסה המסחרית הראשונה של הבואינג 747, מניו-יורק ללונדון, עם המטוס המכונה 'קליפר ויקטור'. המונים התאספו בכל נמל-תעופה בו המטוס החדש נחת או המריא ממנו. תשתיות שלמות דרשו שיפור והרחבה, רק כדי לאפשר למטוס לפעול ולהעביר המונים.
ולא רק 'פאן-אם', חברות-התעופה המובילות בעולם רכשו את המטוס, והפכו אותו ליבת צי המטוסים רחבי-הגוף וארוכי-הטווח שלהם, וזה אגב עוד חידוש – הג'מבו היה המטוס הראשון עם שני מעברים.
אך לצד האופטימיות הגדולה, הבואינג 747 ידעה גם לא מעט רגעים קשים: 166 תאונות ותקריות אוויריות, בהן נהרגו מעל 3,700 איש. המטוס גם היה לא פעם יעד לחטיפות ופעולות טרור בשל גודלו, מעמדו הסימבולי, ותפוצתו.
אסון טנריף ב-1977, התאונה האווירית הגדולה בהיסטוריה, התנגשות בין שני מטוסי בואינג 747 – אחד של קל"ם, ושני של פאן-אם, אותו 'קליפר ויקטור' שביצע את טיסת הבכורה המסחרית. 583 איש נהרגו, בשל טעות של הטייס ההולנדי שחשב שקיבל אישור המראה.
בישראל זכורה התרסקות בואינג 747-200F, מטוס מטען של אל-על זמן קצר לאחר ההמראה מנמל-התעופה סכיפהול באמסטרדם ב-1992, 43 איש נהרגו. יש לציין, אין תקריות רבות המקושרות לתכנון המטוס. דבר נוסף בהקשר הישראלי, שיא הנוסעים בכל-הזמנים היה בזמן מבצע שלמה, שכלל למעלה מ-1,000 נוסעים, כולל תינוקות שנולדו במהלך הטיסה.
מטוסי-הענק היו הראשונים להישלח לאחסון, כשמגפת הקורונה פרצה והביקוש לתעופה בין לאומי צנח. אבל הם חוזרים, כי אנחנו חוזרים. ואוכלוסיית העולם ממשיכה לגדול, עוד אנשים מבקשים לראות עולם, כמו אז בראשית עידן הסילון. כי יש משימות שרק מטוסים מסויימים מסוגלים לבצע, הביטו בבואינג 757, שיצא מייצור ב-2004 ועדיין נחשב 'סוס עבודה' עד כדי שחברות התעופה משוועות למחליף ראוי.
מטוס תדלוק בואינג, צילום: אי-פי.
ובכלל הבואינג 747 התגלגל לשלל משימות, בגרסאות מיוחדות ומותאמות – כיבוי שריפות, הובלת מעבורות-חלל, ולאחרונה גם רקטות לחלל. מרכז שליטה אסטרטגי מוטס, מסעדות, מלונות, וכן גם הטסת אח"מים.
מכירים את צמד המטוסים המשמשים להובלת נשיא ארה"ב, וזוכים לשם-הקריאה 'אייר פורס 1' שהוא על הסיפון? אז המטוסים הללו, מבוססי בואינג 747-200B יופרשו בקרוב, ויוחלפו בחדשים – מבוססי 747-8, עוד נכונו לו מעללים. ואם נזכרים באינסטינקט להתקין דלת מטען, הרי שזה היה אינסטינקט מוצדק – הבואינג 747 ימשיך כמטוס מטען לעוד עשורים רבים, עד אמצע העשור ומעבר.