שרת התחבורה מירי רגב לא הולכת רק לתקוע אתכם בפקק, אלא גם להעלות את מחירי הדיור. ביומה הראשון בתפקיד רגב הודיעה שהיא הולכת לבטל כמה נת"צים – זה שעולה לירושלים, אלה שנסללו באיילון וההוא על כביש החוף. למה? כי הם עומדים ריקים ובמשמרת שלה לא יהיו נת"צים ריקים. זה אחלה צעד אם את רוצה להיות שרת האנטי-תחבורה. אבל אם את רוצה להיות שרת התחבורה, זה על הפנים. הנתצים חיוניים ויש לזה כמה סיבות.
דבר ראשון, כל הזמן אומרים שלפני שמגבילים את הרכב הפרטי צריך לחזק את התחבורה הציבורית. נת"צ הוא אחד הכלים המרכזיים לזה. נגיד שאתם גרים בתל אביב ועובדים בירושלים וחושבים אם לנסוע באוטובוס או באוטו הפרטי. אם אין נת"צ, אז גם האוטובוס עומד בפקק. אז למה שתרצו לנסוע בו? זה ייקח לכם יותר זמן, אתם צריכים לשבת עם 50 אנשים, במקום ברכב שלכם. ברור שתסעו באוטו. אבל אם יש נתיב תחבורה ציבורית, ובאוטובוס תוכלו להגיע כמה דקות יותר מוקדם – וואלה אז האוטבוס נהיה אופציה משתלמת להרבה מאוד אנשים.
דבר שני, מירי רגב אומרת שהנת"צים עומדים ריקים, אבל זה לא האופן להסתכל על זה. צריך לבדוק בכל שעה כמה נוסעים הוא מסוגל להעביר. וכמה נוסעים מסוגלים להעביר הנתיבים של המכוניות הפרטיות. גולש בטוויטר עשה את זה. הוא הראה שבכל רגע נתון בשעות הבוקר יש בנת"צ בערך 30 אוטבוסים. זה אומר יותר מ-4,000 אנשים בשעה. באותו הזמן בנתיבים הרגילים עוברים פחות אנשים. כי בכל מכונית נוסע בישראל בממוצע 1.2 בני אדם. אז באותו פרק זמן עוברים שם 3000 ומשהו אנשים. זאת מתמטיקה פשוטה – הנת"צ עובד.
אם כל זה לא שכנע אתכם, הנה הטיעון של הנדל"ן. אם רגב רוצה שאנשים יגורו מחוץ למרכזי הערים. נגיד בפריפריה, היא צריכה לאפשר להם להגיע למרכזי התעסוקה מהר. אם בן אדם כל היום צריך לבלות בפקקים הוא יחשוב פעמיים לפני שהוא יוצא מהעיר. אז זה יגדיל את הביקוש למרכזי הערים ויעלה את מחירי הדיור לשמיים.
תחבורה ציבורית יעילה עוזרת להוריד את מחירי הנדל"ן. נכון זה לא קורה ביום אחד ונכון, יש כמה אנשים שעומדים בפקקים. בשורה התחתונה נדמה לי ששרת התחבורה החדשה רגב רצתה לתקוע אצבע בעין לשרה הקודמת מרב מיכאלי. כמו שמיכאלי ביטלה את הצעד של רגב להתקין מנגנונים למניעת שכחת ילדים ברכב, עכשיו היא מבטלת למיכאלי את הנת"צ. 100 בפוליטיקה, 0 בעזרה לציבור.