כמו זריחה ושקיעה, כך חוזרים בכל שנה האיומים על קיומה של הממשלה במסגרת הדיונים לאישור תקציב המדינה בכנסת. ככל הנראה למעט מקרה אחד, התקציב תמיד עובר. האיומים נשמעים, הדרישות מוגשות, אבל בדרך כלל ברגע האחרון, כולם מתייצבים ומצביעים - התקציב עובר, ובקואליציה נשמעת אנחת רווחה, שהאתגר המשמעותי ביותר - אחרינו. תקציב המדינה עבר.
האזינו לעוד יום עם יואב קרקובסקי
בדרך כלל המועד האחרון הזה, הוא 31 במרץ, כלומר בסוף הרבעון הראשון של שנת התקציב. אלא שבשנים האחרונות קואליציות נופלות בקצב מוגבר ולוח הזמנים משתבש. הפעם ממשלת נתניהו השישית קבעה את המועד האחרון בסיום חמישה חודשים לקיומה - כלומר היום האחרון שבו ניתן להעביר תקציב זה יום שני הקרוב, 29 במאי. המטרה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' היא להשלים את חקיקת התקציב עוד לפני, עד יום רביעי, לפני ערב חג השבועות.
מאחר שכל כך קשה להעביר תקציב בישראל, החליט בנימין נתניהו כראש ממשלה בשנת 2009, שיש לנסות להתמודד עם האתגר הזה רק פעם בשנתיים, ואז הוא ושר האוצר שלו, יובל שטייניץ, המציאו את התקציב הדו-שנתי. מאז רוב הממשלות, גם אלה שלא נתניהו עמד בראשן, אימצו את הרעיון הזה.
למה אי העברת תקציב - מביאה באופן מידי לנפילת ממשלה? אין מספיק דברים שמאיימים על היציבות הקואליציונית בישראל? וכך, בערב העברת התקציב, האיומים על שלמות הממשלה רק מתרבים ואנחנו כפסע מפיזור הכנסת והליכה בחירות. שוב בחירות.