מכירים את התחושה הזאת שעושים עלינו קופה לא נורמלית בסופר? אז בואו אני אראה לכם איך זה קורה באמת.
שוק תחליפי החלב בישראל שמגלגל חצי מיליארד שקל בשנה. המוצרים המובילים הם חלב סויה וחלב שיבולת שועל והמחירים נעים בין 12 שקלים ל-16 שקלים. בחו"ל זה הרבה פחות.
על שוק תחליפי החלב בישראל נפלה פצצה. רשת קארפור נכנסה לישראל לפני כמה חודשים והחלה למכור תחליפי חלב משלה. בכמה, אתם שואלים? ב-5.90 שקלים. כן, מה ששמעתם, פחות מחצי מהמתחרים. ולא, זה לא במחירי הפסד כדי למשוך לקוחות.
אז איך הגענו למצב הזה שהמונופולים מוכרים לנו בכפול? הנה ההסבר: השולטת בשוק תחליפי החלב היא תנובה עם 60% מסך המכירות כך שהיא יכולה להכתיב את המחירים. בניגוד לחלב רגיל, שנתון לפיקוח בשוק תחליפי החלב השמיים הם הגבול.
אבל תנובה לא לבד. גם שטראוס רצתה נתח מהפרה החולבת של שוק תחליפי החלב והחלה לייצר באמצעות חברה ישראלית את המותג "אלפרו". בדרך לשם היא נקנסה ב-100 מיליון שקלים בגין מניעת תחרות, אחרי שניסתה לקנות את החברה המקומית.
אתם מבינים? כך הגענו למצב שבו שתי החברות הגדולות שולטות ב-80% משוק תחליפי החלב ושאר היבואנים לא ממש יכולים וגם לא מעוניינים להציע מחירים נמוכים יותר. היחידה שיכולה לתת פייט היא רשת "קארפור" שגם יש לה סופרים בישראל והיא גם יצרנית עולמית בשוק תחליפי החלב.
אז מה אתם אומרים? האם גם "קארפור" תתפתה בסוף למחירים הגבוהים שלוקחות המתחרות שלה בישראל? אנחנו כאן כדי לעקוב.