דיווח: ישראל שוקלת לאפשר תוכנית גרעין סעודית במסגרת הסכם הנורמליזציה

דיווח: ישראל שוקלת לאפשר לסעודיה תוכנית גרעין
לפי הוול סטריט ג'ורנל, נתניהו הורה לבכירים לשתף פעולה עם ממשל ביידן במשא ומתן המתנהל • גורם במשפחת המלוכה לכאן חדשות: "תוכנית גרעין סעודית לא תאיים על ישראל. אל תבואו אלינו ולא נבוא אליכם"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
ישראל וסעודיה
צילום: רויטרס

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" הבוקר (חמישי), ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לגורמים בכירים מקצועיים ולמומחים ביטחוניים לשתף פעולה עם ממשל ביידן במשא ומתן המתנהל מול סעודיה, שעשוי להפוך אותה למדינה השנייה במזרח התיכון שמעשירה אורניום. ארצות הברית וסעודיה דנו בקווי המתאר של עסקה כזו, שבמסגרתה סעודיה תכיר בישראל ובתמורה, בין היתר, האמריקנים יסייעו לממלכה לפתח תוכנית גרעין אזרחית. שאר התמורות הן ערובות הביטחון האמריקניות והקלות לפלסטינים.

אמנם ארצות הברית וישראל טרם הסכימו עד כה על תוכנית שתאפשר העשרת אורניום בסעודיה, אך פעולה שכזו תהווה תפנית משמעותית במדיניות בין המדינות בעשרות השנים האחרונות. הנחיית נתניהו לבכירים לקחת חלק במשא ומתן היא הסימן הברור ביותר עד כה שישראל מוכנה לאפשר לממלכה הסעודית לממש את מטרותיה הגרעיניות, על אף הסכנות האזוריות שבמהלך שכזה.

גורם במשפחת המלוכה הסעודית התייחס בשיחה עם כאן חדשות לחששות של גורמי ביטחון בישראל מתוכנית הגרעין הסעודית, שהיא אחד התנאים לנרמול היחסים, יחד עם ברית הגנה ואספקת נשק מתקדם לממלכה. הוא ציין כי גם לישראל יש תוכנית גרעין והוסיף כי המנטליות של הסעודים שונה מאחרים באזור. "אנחנו רק רוצים להגן על עצמנו ושאף אחד לא יאיים עלינו", טען. "תוכנית גרעין סעודית לא תהווה איום על ישראל. המפרציות רוצות בסך הכול להבטיח את ביטחונן. אל תבואו אלינו ולא נבוא אליכם".

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, התראיין הלילה בארצות הברית לערוץ פוקס, ואמר כי סעודיה לא השעתה את הסכם הנורמליזציה עם ישראל. הוא הביע התנגדות לכך שאיראן תשיג נשק גרעיני, והזהיר כי "אם הם (איראן) יקבלו נשק גרעיני - אנחנו חייבים שיהיה לנו גם, כדי לאזן את הכוחות במזרח התיכון".

הפופולריים