אהרן ברק יהיה השופט מטעם ישראל בבית הדין הבין-לאומי בהאג

אהרן ברק יהיה השופט מטעם ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג
ההחלטה התקבלה על ידי רה"מ נתניהו בהמלצת היועמ"שית בהרב מיארה • השר עמיחי אליהו: "לא בטוח שנוכחותו תקדם את התפיסות הנכונות"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
אהרן ברק
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, הפרופסור אהרן ברק, מונה היום (ראשון) לתפקיד השופט מטעם מדינת ישראל בבית הדין הבין-לאומי בהאג. לפי הכללים בהאג, מדינה תובעת או נתבעת יכולה לצרף שופט מטעמה, שיתווסף ל-15 השופטים הקבועים בבית הדין. ההחלטה למנות את פרופסור אהרן ברק כשופט מטעם המדינה, התקבלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהמלצת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

בממשלה בחרו בברק בשל מעמדו וההערכה לה זוכה בעולם. לשיקולים נכנסו גם עמדות שהביע בנוגע לעצמאות מערכת המשפט, כמו חשיבות הפרדת הרשויות ושמירת זכויות אדם. אלו אותן עמדות שעמדו בבסיס המתקפות של כמה מהשרים נגדו. היועצת המשפטית לממשלה עצמה לא צפויה לנסוע להאג. המשנה שלה לעניינים בין-לאומיים ייסע וכן יועמ"ש משרד החוץ.

"ראש הממשלה ביקש בישיבת הממשלה שנכניס לדיון את תפיסת העולם של מדינת ישראל. אני לא בטוח שהנוכחות של הנשיא לשעבר, אהרון ברק תקדם את התפיסות הנכונות בנושא", התנגד למינוי השר עמיחי אליהו בקבוצת הווטסאפ הממשלתית.

"לא הייתי בוחרת בו, הוא לא בקונצנזוס. זה מראה שראש הממשלה מתעסק בטובת המדינה", אמרה השרה מירי רגב בריאיון בכאן רשת ב. "יש עוד פרופסורים, אולי לא מהימין, שהיו יכולים לייצג את המדינה".

השר ארבל השיב לשר אליהו, כי מדובר בבחירה ראויה מאוד, ובפרט בזירה הבין לאומית. "מינוי זה הוא שיעור נוסף לכולנו כי בזמן אמת רב המאחד על המפריד וכולנו יחד נתייצב ונאמר "הננו" כשניקרא לדגל למען מדינתנו כאיש אחד בלב אחד. דעות שונות עם אחד ומאוחד".

חברת הכנסת קארין אלהרר גם כן הביעה את תמיכתה בשליחתו של נשיא העליון לשעבר להאג: "הפגינו נגדו, הפכו אותו לאויב האומה, אבל ברגע האמת - גם ממשלת ישראל הבינה שמדובר בעילוי משפטי מוערך בעולם. מקווה שביקשו ממנו סליחה".

דרום אפריקה הגישה תביעה לבית הדין הבין-לאומי לצדק בטענה שישראל מבצעת רצח עם בעזה ומינתה שופט מטעמה לבית הדין. בתגובה להגשת התביעה, משרד החוץ יצאו בהצהרה: "עלילת דם, משתפים פעולה עם ארגון טרור".

את ישראל ייצג בבית הדין הבינלאומי בהאג, פרופסור מלקולם שואו. שואו, מומחה בריטי למשפט בינלאומי, זכויות אדם והכרעה בסכסוכים טריטוריאליים, הינו בעל ניסיון רב בתחום. שואו שוחח עם כאן חדשות ואמר: "אני חש כבוד רב לייצג את ישראל, ושמח לאפשרות להציג את טיעוניה. בישראל טוענים כי דרום אפריקה עושה שימוש ציני באמנה שעוסקת ברצח עם".

הפופולריים