הידרדרות ביחסים

בעקבות המלחמה: קנדה הודיעה על איסור ייצוא נשק לישראל

בעקבות המלחמה: קנדה הודיעה על איסור ייצוא נשק לישראל
השר כ"ץ בתגובה להחלטה: "ההיסטוריה תשפוט את קנדה לחומרה" • לפני יומיים פורסם כי משלוחי אמל"ח מארה"ב יעוכבו בשל הביקורת במפלגה הדמוקרטית נגד פעילות צה"ל ברצועת עזה
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
קנדה וישראל
צילום: מיטל כהן, פלאש 90

שרת החוץ של קנדה מלאני ז'ולי הודיעה הערב (שלישי) כי המדינה תפסיק לשלוח אמצעי לחימה לישראל בעקבות המלחמה בעזה. זאת, לאחר שכבר בתחילת חודש ינואר הודיעה קנדה על השעייה זמנית של אישורי הייצוא לסחורות וטכנולוגיה צבאיות לישראל. לדברי השרה, השינוי הוא משמעותי ואינו סמלי בלבד. המהלך הגיע לצד הליכי חקיקה שקידמה מפלגת השמאל "NPD", שקראה בין היתר לאיסור ייצוא אמצעי לחימה לישראל. 

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

למרות הצהרתה של שרת החוץ הקנדית, למעשה ישראל לא רוכשת מקנדה תחמושת - אלא רק רכיבים לייצורה, בעיקר למטוסים ולפצצות. מעבר לכך, חלק מהרכיבים משמשים גם לתעשיות אזרחיות ולא רק לצרכים צבאיים. בשנים האחרונות, היקף מכירות הנשק מקנדה לישראל עמד על 14-18 מיליון דולר. מפרוץ המלחמה נרשם זינוק ברישיונות ייצוא נשק לישראל מקנדה - ובין החודשים אוקטובר עד דצמבר נמכרו רכיבים בכ-20 מיליון דולרים. 

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר בתגובה להחלטה: "מצער שממשלת קנדה נוקטת בצעד שמערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית מול מרצחי חמאס שביצעו פשעים נוראיים נגד האנושות ונגד אזרחים ישראלים חפים מפשע. ההיסטוריה תשפוט לחומרה את הצעד. מדינת ישראל תמשיך להילחם עד להשמדת חמאס והשבת כל החטופים הביתה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "החלטתה של קנדה היא שגויה, מזיקה ומסוכנת. ישראל מנהלת מלחמה נגד ארגון טרור קיצוני ואכזר, והקנדים פשוט לא מבינים מה קורה פה באמת". לדבריו, "זה לא משנה את העובדה שאנחנו חוזים בהתרסקות של יחסי החוץ של ישראל בגלל ממשלה רעה ורשלנית". 

בצל ההחלטה הקנדית: עיכוב במשלוחי הנשק מארה"ב

ביום ראשון פורסם בחדשות הערב בכאן 11 כי משלוחי נשק מארה"ב יעוכבו בשל הביקורת הרבה במפלגה הדמוקרטית סביב פעילות צה"ל ברצועת עזה ולקראת אפשרות של הרחבת הלחימה לאזור רפיח.

כל משלוח של תחמושת וחימושים מארה"ב לישראל, צריך לעבור את אישור הקונגרס האמריקני. בתחילת המלחמה, מערכת הביטחון הישראלית החזיקה באישורים פתוחים, כך שקצב הגעת הסיוע האמריקני עם תחילת המלחמה הגיע מיד ובאופן חסר תקדים מבונקרים של ארה"ב באזור ובארה"ב. מאחר וחלק ניכר מהאישורים הללו כבר נוצלו, הקונגרס האמריקני יצטרך לאשר מחדש עסקאות חדשות להעברת חימושים: תהליך שכולל דיונים בקונגרס, שימוע ורק לאחר מכן מתקבלת החלטה.

בשבועות האחרונים גברה המחלוקת על ניהול המלחמה לא רק בקרב גורמים בממשל, אלא גם בקרב גורמים במפלגה הדמוקרטית ש"דורשים לבחון לעומק" את השימוש שישראל עושה בנשק אמריקני. החשש בישראל הוא שבעקבות הביקורת בארצות הברית ישאלו חברי קונגרס שאלות וידרשו ערבויות מישראל לגבי שימוש בנשק, דבר שיאט את קצב הגעת החימושים מוושינגטון.

פסטיבל יהודי בקנדה התבטל בגלל איומים על בית הקולנוע

בצד הדברים, בית הקולנוע "פלייהאוז" בעיר המילטון שבקנדה ביטל פסטיבל סרטים יהודי בשל איומים שהתקבלו אצלו. הקהילה היהודית הודיעה הלילה כי היא שוקלת צעדים משפטיים. "דוחים את הניסיון לנתק את הזהות היהודית מהזהות הישראלית", כתבה הפדרציה היהודית של המילטון. "בביטול תמיכתו בפסטיבל קולנוע יהודי בגלל טענה שכל סרט שהופק בישראל הוא סוג של 'תעמולה ציונית', הפלייהאוז מעדיף את רצונם של האנטישמים".

אין זו הפעם הראשונה מאז 7 באוקטובר שבה נדרשים אירועי תרבות יהודיים וישראלים בעולם להתבטל בגלל איומים על מוסדות התרבות המארחים. בפברואר היה זה פסטיבל הקולנוע הישראלי "סרט" שנאלץ לשנות מיקום ברגע האחרון בגלל איומים על בית הקולנוע בברצלונה.

תמונה

הפופולריים