המגעים לעסקה

ההצעה לחמאס: 7 אסירים "כבדים" בתמורה לכל חיילת - ללא וטו מישראל

ההצעה לחמאס: 7 אסירים "כבדים" בתמורה לכל חיילת
על פי הצעה שישראל בוחנת, אם כן תינתן לה זכות וטו - ישוחררו יותר מחבלים תמורת כל אחת מהחיילות. פגישת קבינט המלחמה עם ראש המוסד בוטלה ברגע האחרון בטענה כי יש להמתין לתשובת חמאס
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
מטה משפחות החטופים
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ישראל תבחן הצעה שלפיה ישוחררו שבעה אסירים, שנידונו למאסר עולם, תמורת כל חיילת ישראלית שחמאס ישחרר מהשבי - כך פורסם הערב (ראשון) בחדשות הערב בכאן 11. על פי ההצעה, לישראל לא תהיה זכות וטו על השמות שידרוש הארגון. אם כן תינתן לה זכות וטו, ישוחררו יותר מחבלים תמורת כל חיילת. 

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי
רשימת שמות החטופים בעזה - והמשוחררים

גורם מדיני אמר "אם תמומש העסקה, ישוחררו רוצחים כבדים, שיהיה קשה לציבור ולנו לראות אותם משתחררים, אבל זה המחיר". בכיר ישראלי אמר היום כי ישראל הסכימה לשחרורם של כ-700 אסירים בתמורה לשחרור 40 חטופים ישראלים. מדובר במפתח גבוה יותר מזה שסוכם בפסגה בפריז, אז דובר על שחרור כ-400 אסירים. 

עוד פורסם הערב במהדורה, כי שרי קבינט המלחמה המצומצם היו אמורים לקבל עדכון מראש המוסד בעקבות שיחות המשא ומתן בקטר - אך הפגישה בוטלה ברגע האחרון, בטענה כי ישראל ממתינה לתשובה מצד חמאס שצפויה להגיע ביומיים הקרובים. בישראל הסבירו כי אם יש תשובות מסוימות שאם יתקבלו מחמאס יאפשרו את המשך המשא ומתן, אך אם תשובת חמאס תהיה שלילית - סבב השיחות הזה יסתיים וייכשל.

לדברי בכיר ישראלי, ישראל מוכנה לפשרות משמעותיות כדי להחזיר את החטופים הביתה ואם תשובת חמאס תחזור עם סייגים, יהיה מקום להמשך השיחות. הבכיר ציין את העובדה שהצד הישראלי החל לשאת ולתת בעניין החזרה לצפון של תושבי עזה, וכן הסכים לפשרה האמריקנית בנוגע למספר האסירים הביטחוניים ישוחררו. "יש פרמטרים שבהם הפשרה האמריקנית כמעט כפולה ממתווה פריז, וזה אומר דרשני", טען.

חמאס מקשיח עמדות

מקורות פלסטינים המעורים בפרטי המגעים אמרו "בעיניי חמאס, המשא ומתן תקוע ולא מתכנס להסכמות, והשיחות נמצאות במבוי סתום". לפי המקורות, עיקר המחלוקת הוא המשך הימצאות כוחות צה"ל בערי הרצועה במהלך הפסקת האש וביתור הרצועה לצפון ודרום.

חמאס מקשיח את עמדותיו במשא ומתן בשל תחושתו כי הגמישות שהציג בתשובתו נתפסת בישראל כחולשה. בארגון חוששים ממתווה שבאמצעותו תוכל ישראל לשוב למלחמה בסיום הפסקת האש, או לחילופין שהמתווה שיוצג יכובד רק בחלקו על ידי ישראל.

הפופולריים