הדיונים בקהיר החלו

דיווח מצרי: חמאס ויתר על דרישתו למתן ערבויות מצד המתווכים להפסקת אש קבועה בשלב ראשון של העסקה

חמאס ויתר על ערבויות להפסקת אש קבועה בשלב הראשון לעסקה
גורם ישראלי: אם נשלח משלחת לקהיר - זה יהיה סימן להתפתחות חיובית • דיווחים ברשתות הערביות טוענים כי חמאס ישיבו בחיוב להצעה מצרית לעסקה עם ישראל • גורם ביטחוני מצרי לרויטרס: התוצאות היום יהיו שונות, הגענו להסכמה בנוגע להרבה נקודות
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
-
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

גורם מדיני ישראלי אמר היום (שבת) כי לא תצא משלחת ישראלית לקהיר לפני שתתקבל תשובת חמאס, לדבריו "לא נרצה להתחייב לפני שנראה האם חמאס מתגמש". גורם ישראלי נוסף אמר לסוכנות AFP כי ישראל תשלח משלחת לקהיר רק אם תראה תנועה חיובית במסגרת העסקה. הגורם הוסיף שצפוי משא ומתן ארוך וקשוח, ושאם תישלח משלחת לקהיר - זה יהיה סימן להתפתחות חיובית.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי 

שמות החטופים בעזה - והמשוחררים

ערוץ מצרי דיווח היום כי חמאס ויתר על תביעתו למתן ערבויות מצד המתווכים להפסקת אש קבועה כבר בשלב הראשון של הפסקת האש בעזה. בהמשך לכך, גורם ביטחוני מצרי מסר לרויטרס: התוצאות היום יהיו שונות, הגענו להסכמה בנוגע להרבה נקודות, נותרו כמה נקודות לדון בהן. גורם פלסטיני המעורה במאמצי התיווך אמר לרויטרס כי הדברים נראים טוב יותר בפעם הזו, אך אם ההסכם אכן נמצא בהישג יד תלוי אם ישראל תציע את מה שדרוש כדי שזה יקרה.

גורם מדיני ישראלי נוסף אמר היום כי בניגוד לפרסומים בכלי תקשורת ערביים, ישראל "בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופים". עוד הוסיף הגורם כי צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי חמאס הנותרים בה "בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינ, ובין אם לא". בשעה זו, החל הסבב הראשון בדיונים בקהיר - בהשתתפות נציגים מחמאס, מצרים, קטר וארצות הברית. טרם ברור אם בשיחות ישתתפו, באופן עקיף, גם נציגים ישראלים.

השר בני גנץ חבר בקבינט המלחמה אמר היום בהמשך לאותן אמירות: "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז, מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".

(צילום: מטה משפחות החטופים והחטופות)

לפי דיווחים ערביים, בחמאס יודיעו בהמשך היום כי הם מסכימים להצעה המצרית לעסקת חטופים, שתכלול שלושה שלבים. עוד דווח כי בשעות האחרונות מתנהלים מגעים נמרצים בין מצרים, קטר והצד הישראלי והפלסטיני בעניין מספר האסירים שישוחררו. לפי הדיווח, חמאס קיבל ערבויות אמריקניות להפסקה קבועה של המלחמה ונסיגת ישראל מהרצועה בשלב השלישי לעסקה. 

גורם המעורה במשא ומתן אמר לכאן חדשות כי על אף הדיווחים הערביים האופטימיים על עסקת חטופים, ישראל עדיין לא קיבלה לידיה את ההסכמות החדשות בעניין הערבויות לסיום המלחמה. הגורם הוסיף: "קודם נשמע את תשובת חמאס, ואז נדע אם מדובר בהתקדמות חיובית או עוד קשיים שחמאס ירעים". 

בכיר חמאס בחו"ל מחמוד מרדאווי אמר הלילה כי ארגון הטרור "בחן בחיוביות מוחלטת" את ההצעה שהוגשה לו לעסקת חטופים - אך הוסיף כי הארגון "לא חש בשינוי בעמדת ישראל". מרדאווי אמר גם כי "המבחן האמיתי כעת הוא של ארצות הברית, מבחינת הלחץ שתפעיל על ישראל כדי לשנות את דרך חשיבתה באשר לעתיד". הדברים נאמרו על רקע הגעת משלחת חמאס לקהיר היום, להמשך משא ומתן לקראת עסקה אפשרית.

העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד דיווח אמש כי משלחת חמאס תעביר בקהיר מסר ממנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ותשיב לראש המודיעין המצרי עבאס כאמל באשר לשאלות מסוימות עליהן דרש תשובה ברורה. לפי גורמים המעורים במשא ומתן, כל הרעיונות שהוצגו בשעות האחרונות "נושאים נוסחאות מתקדמות שמקובלות עקרונית לניהול משא ומתן" - בתנאי שהצד הישראלי "יראה רצינות".

גורם בכיר בחמאס אמר לעיתון כי "למרות ההיענות הגדולה של הארגון ביחס להצעות הנוכחיות, ראש הממשלה הישראלי נתניהו עדיין מנסה להכשיל את המאמצים להגעה לעסקה". לפי הגורם המדובר, נתניהו דחה הצעות להפסקת אש קבועה בשלב השני של העסקה, תוך שהוא דבק בדרישה לכך שישראל תוכל לפעול צבאית לסירוגין בעזה, בדומה למצב הנוכחי בשטחים. הגורם הוסיף כי הדבר "בלתי מתקבל על הדעת".

 

הפופולריים