הרכבת הקלה בגוש דן לא תיפתח בזמן, תקציב הקמתה יגדל

הרכבת הקלה בגוש דן לא תיפתח בזמן, תקציבה יגדל
מבקר המדינה מעריך בדוח השנתי כי הקו האדום לא ייחנך במועד המובטח ב-2021, וקובע כי חברת נת"ע רשמה "התמשכות בלתי סבירה" במכרזים הנוגעים לעבודות
מחבר צח שפיצן מחבר צח שפיצן
Getting your Trinity Audio player ready...
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן
צילום: צילום: אתר חברת נת"ע

מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, מעריך כי הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב לא ייפתח במועד שהובטח, וכי תקציב הפרויקט יגדל. בדוח שהתפרסם היום (רביעי), מצביע המבקר על שורה של ליקויים בפעילות של החברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), האחראית על הקמת הרכבת. למרות הצהרת החברה כי הקו האדום ייפתח ב-2021, המבקר מעיר כי "נותרו סיכונים כבדי משקל לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב עליו מצהירה נת"ע".

בין השאר, בדוח מצוין כי ישנה "התמשכות בלתי סבירה" של מכרזים שעליהם אחראית נת"ע, כמו למשל מכרז לרכישת קרונות רכבת שנמשך יותר משלוש שנים. מכרז נוסף, המכונה "מכרז המערכות", נמשך יותר מחמש שנים עד שהוחלט לבטלו.

דוח המבקר מצטט ממצאים של חברת בקרה מסוף נובמבר 2016, שהעלו כי עבודות הרכבת הקלה באזורים העירוניים הצפופים נתקלו בקשיים שעיכבו את ביצוען. החברה טענה בזמנו כי העבודות עלולות להתעכב בתקופה של בין חמישה ל-15 חודשים.

בדצמבר 2016 התריעה החברה בדוח הרבעוני שלה על "חריגה ניכרת ממועד הסיום המתוכנן" של העבודות. הפיגור הבולט ביותר הוא בהקמת התחנות התת-קרקעיות, ולפי חברת הבקרה, שש מתוך תשע תחנות כאלה נמצאות "בפיגור ניכר". במקום המועד המתוכנן באוקטובר 2021, בחברה העריכו שסיום העבודות באחת התחנות הללו יידחה בשנה, עד נובמבר 2022.

האזינו למשדר המיוחד בתכנית "צבע הכסף" על דוח המבקר:

בהמשך, מפרט המבקר בנוגע למכרז הקרונות, שבמרכזו בקשת נת"ע לרכוש 90 קרונות לרכבת הקלה עם אופציה ל-30 קרונות נוספים. המועד להגשת ההצעות למכרז נדחה שלוש פעמים, במשך שנה ושלושה חודשים, וההכרזה על החברה הזוכה במכרז התעכבה בכתשעה חודשים נוספים. במשרד המבקר אמרו על כך כי "יציאה למכרז ברמת מוכנות בלתי מספקת דיה עלולה לגרום לבזבוז משאבי ניהול ולעיכוב בפרויקט... עליה (נת"ע) להפיק לקחים ממכרז הקרונות בכל הנוגע להיערכותה בסוגיות מקצועיות טרם פרסום המכרז".

במכרז השני, מכרז המערכות, חלפו כמעט ארבע שנים בין מועד פרסום שלב המיון המוקדם ועד פרסום המכרז עצמו בפברואר 2016. "מדובר במשך זמן ארוך מאוד, שבמהלכו יכולים לחול שינויים בפרויקט או בקרב החברות שמוינו, המחייבים את עדכון המכרז", כתב המבקר. לדבריו, "מכרז המתמשך על פני כמה שנים יוצר חוסר אמון ומפחית את מספר החברות שירצו להשתתף בו או במכרזים דומים בעתיד".

הפופולריים