אחרי 63 שנה: הממשלה ביטלה את חוק החרם על ישראל

אחרי 63 שנה: סודאן ביטלה את חוק החרם על ישראל
הממשלה הדגישה בישיבתה את עמדתה לכינון מדינה פלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
המשמר הלאומי של סודאן, 25.08.20
צילום: צילום: רויטרס

אחרי 63 שנה: ממשלת סודאן ביטלה היום (שלישי) את חוק החרם על ישראל משנת 1958. בישיבתה, הדגישה הממשלה הסודאנית גם את עמדתה בנוגע לכינון מדינה פלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות.

בשבוע שעבר, העבירה סודאן לארצות הברית 335 מיליון דולרים, פיצוי לנפגעים באירועי הטרור בשגרירויות באפריקה ובמשחתת האמריקנית "קול" לפני יותר משני עשורים. שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, אמר שמדובר במקצת מהסיכומים שהובילו בסופו של דבר לנורמליזציה בין ישראל לסודאן. בלינקן אמר עוד כי בקשרי ארצות הברית וסודאן נפתח דף חדש. את ההסכם, שבמסגרתו הוסרה סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור של וושינגטון, יזם הממשל הקודם בראשות הנשיא דונלד טראמפ.

בחודש שעבר, בכיר בהנהגה הסודאנית, א-טאהר חג'ר, אמר לכאן חדשות, בריאיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי כי למרות האיטיות וחילוקי הדעות הפנימיים, היחסים עם ישראל אסטרטגיים לארצו והוא גם סבור כי אין לכפות על המהגרים מסודאן שנמצאים בישראל לחזור לארצם במסגרת חידוש היחסים.

סודאן חתמה בחודש ינואר על הצטרפותה ל"הסכמי אברהם" עם ארצות הברית. שר המשפטים הסודאני, נסר א-דין עבד אל-בארי, אמר במעמד החתימה כי ארצו מברכת על ההתקרבות הגדולה בין ישראל למדינות האזור, ועל תחילת היחסים הדיפלומטיים עמה.

שר החוץ גבי אשכנזי בירך אז על המהלך הסודאני: "החתימה על הסכמי אברהם היא צעד חשוב ומבורך בקידום הסכמי הנורמליזציה האזוריים במזרח התיכון. אני מקווה כי הסכם זה יוביל להתקדמות בדיאלוג ובנורמליזציה בין ישראל לסודאן ולקידום ופיתוח היחסים בין המדינות".

בסוף חודש ינואר, משלחת ישראלית רשמית ביקרה בסודאן - בפעם הראשונה מאז החל תהליך הנורמליזציה בין המדינות בחודש אוקטובר. שר המודיעין, אלי כהן, עמד בראש המשלחת המשותפת למשרדו ולמטה לביטחון לאומי, שביקרה בח'רטום הבירה. כהן נועד עם הנשיא עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שר ההגנה יאסין אברהים ועם בכירים נוספים בממשל.

 

הפופולריים