עסקאות במיליארדים: נשבר שיא חדש ביצוא ביטחוני ישראלי

עסקאות במיליארדים: נשבר שיא חדש ביצוא ביטחוני ישראלי
היקף היצוא למדינות "הסכמי אברהם" הגיע לכ-3 מיליארד דולרים • רבע מסך העסקאות כלל מכירה של מערכות מל"טים ורחפנים • ראש האגף ליצוא ביטחוני: "השינויים באירופה ואסיה והסכמי אברהם יצרו ביקוש גבוה למערכות ישראליות"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
כטב"ם ישראלי, חיל האוויר
צילום: עופר צידון, פלאש 90

משרד הביטחון הודיע היום (רביעי) כי היצוא הביטחוני של ישראל בשנת 2022 שבר את שיא כל הזמנים, עם עסקאות בשווי של יותר מ-12.5 מיליארד דולרים - שהם כ-44.6 מיליארד שקלים. התחומים שתפסו נתח משמעותי בהיקף היצוא היו עסקאות של מערכות מל"טים ורחפנים (25%); טילים, רקטות ומערכות הגנה אווירית (19%); ומערכות מכ"ם ולוחמה אלקטרונית (13%).

מהנתונים עלה כי השנה החולפת סימנה היקף שיא של מכירת מל"טים ורחפנים - שהיוו רבע מסך כל העסקאות הביטחוניות. מחצית מהחוזים שנחתמו היו "מגה עסקאות" בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר, והיקף היצוא הוכפל בפחות מעשור והשלים זינוק של כ-50% בשלוש שנים.

עוד עלה כי 30% מהיצוא הביטחוני הועבר למדינות באסיה ובפסיפיק, 29% למדינות אירופה, 11% למדינות צפון אמריקה, 3% לאפריקה ו-3% לאמריקה הלטינית. 24% מסך היצוא היה למדינות "הסכמי אברהם" - עמן חתמה ישראל על עסקאות בשווי של כ-3 מיליארד דולרים.

שר הביטחון יואב גלנט שיבח את העלייה הדרמטית ביצוא: "הנתונים משקפים בצורה הבולטת ביותר את עוצמתה הביטחונית ועליונותה הטכנולוגית של ישראל. בזכות היצירתיות והחדשנות של אנשי התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון, אנחנו מצליחים להקדים את אויבינו ולשמר את היתרון האיכותי למולם. השינויים העולמיים יצרו ביקוש רב לטכנולוגיות הישראליות שהפכו לשם דבר בעולם".

מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר אמר: "לייצוא הביטחוני יש תרומה חיונית לביטחון המדינה, לצמיחת הכלכלה שלה ולחיזוק החוסן הלאומי. התעשיות הביטחוניות מפרנסות קרוב ל-100 אלף בתי אב באופן ישיר ועקיף, כאשר רכיב משמעותי מכך באזורי הפריפריה. המובילות הזאת תמשיך להיות אבן דרך בחיזוק הביטחון הלאומי ובפיתוח הכלכלה הישראלית".

ראש 'סיבט' במשרד הביטחון יאיר קולס: "היצוא הביטחוני חוצה בפעם השנייה ברציפות את הרף לנתון יצוא דו-ספרתי ומשלים זינוק של כ- 65% בתוך חמש שנים, בזכות הטכנולוגיות של התעשיות הביטחוניות הישראליות. במבט קדימה, השינויים הגיאואסטרטגיים באירופה ובאסיה לצד הסכמי אברהם, יוצרים ביקוש גבוה למערכות ישראליות בקצה הטכנולוגיה".

הפופולריים