הרג הפלסטיני בבורקא: המשטרה מייחסת עבירת רצח לחשוד בירי שנטען שפעל מתוך הגנה עצמית

הרג הפלסטיני בבורקא: המשטרה תייחס עבירת רצח לחשוד בירי
אחד מהחשודים באירוע - דובר לשעבר של ח"כ סון הר מלך מעוצמה יהודית. עימותים התפתחו הלילה בין ישראלים לפלסטינים ליד רמאללה • גורם ביטחוני: "פעיל הימין ידוע כמי שמחמם את הגזרה מזה זמן רב" • העצור החשוד בירי עצמו, מאושפז בבית החולים במצב קשה עם פגיעת ראש
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
ההרוג הפלסטיני קוסאי מעטאן
ההרוג הפלסטיני קוסאי מעטאן וזירת האירוע צילום: ללא

המשטרה מייחסת ליחיאל אינדור, שירה בפלסטיני בבורקא, עבירת רצח, על אף שנטען כי פעל מתוך הגנה עצמית. המשטרה עצרה אתמול (שבת) את אינדור ואת אלישע ירד בחשד שהיו מעורבים באירוע שבו נהרג קוסאי מעטאן, פלסטיני בן 19 בכפר בורקא ליד רמאללה. ירד היה בעבר דובר של ח"כ סון הר מלך מהציונות הדתית, והוא חשוד בשיבוש הליכי חקירה.

גורם ביטחוני אמר לכאן חדשות כי ירד ידוע כמי שמחמם את הגזרה מזה זמן רב. לפי אותו גורם, הפעיל, מוביל חיכוך בין יהודים לפלסטינים, וכתוצאה מכך גם גרם לעליה בטרור הפלסטיני באזור ובידויי אבנים. אינדור, החשוד בירי עצמו, מאושפז בבית החולים במצב קשה עם פגיעת ראש כשהוא מורדם. עוד חמישה ישראלים עוכבו בעקבות האירוע.

בחדשות השבת פורסמו הדברים שעלולים להקשות על החקירה: אין תיעוד של הירי עצמו, גופתו של הצעיר הפלסטיני נקברה בצהריים וישראל לא תעשה נתיחה על הגופה. היורה עצמו מאושפז בבית החולים במצב קשה מאבן שיידו ערבים ופגע ובראשו, הוא לא נחקר אך צפוי להגיד בחקירתו להגיד שהוא ירה לצורך הגנה עצמית לאחר שהותקף. עו"ד מארגון חוננו יעץ לו ולסביבתו. בשב"כ נותנים למשטרה להוביל את החקירה.

אמש התקבלו דיווחים על עימותים בין ישראלים לפלסטינים באזור מרעה סמוך לכפר. מתחקור ראשוני שפרסם צה"ל עולה כי על פי דיווחים פלסטיניים ועדויות בשטח, העימות החל כשאזרחים ישראלים הגיעו לרעות צאן סמוך לכפר, ופלסטינים הגיעו לאזור כדי להרחיק אותם. על פי גורמי ביטחון, השטח בו רעו הישראלים את הצאן, מוגדר כשטח פרטי בבעלות פלסטינית.

במקום החל עימות מילולי שהמשיך ליידוי אבנים של שני הצדדים, ירי זיקוקים מצד הפלסטינים, ואזרחים ישראלים שירו לעבר הפלסטינים. במהלך העימות נהרג פלסטיני, נפצעו ארבעה פלסטינים נוספים וכלי רכב פלסטיני נמצא שרוף. מספר אזרחים ישראלים נפצעו מזריקות האבנים. כוחות הביטחון הגיעו למקום מיד עם קבלת הדיווח, אך לאחר הירי.

עוז ציון הוא מאחז לא חוקי שפונה בעבר פעמים רבות - ובכל פעם נבנה מחדש. במערכת הביטחון העלו לאחרונה דרישה לפנות אותו, אך היא לא אושרה על ידי הדרג המדיני. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הם יחכו "למיצוי פרטי החקירה ע״י כוחות הביטחון".

ראש המועצה האזורית בורקא, סאיל כנעאן, אמר בשיחה עם כאן רשת ב כי השטח שאליו נכנסו הישראלים הוא שטח פרטי. לדבריו, בתחילה הגיע למקום מתנחל עם צאן, שסרב לבקשת בעל האדמה לעזוב את השטח ושלף נשק. בשלב הזה הגיעו למקום כ-200 מתנחלים, כאשר בד בבד הגיעו גם פלסטינים תושבי הכפר. לדברי כנעאן, בין הצדדים החלו עימותים שכללו אלימות קשה מאוד, שבמהלכם נורה צעיר למוות ושישה נפצעו. כנעאן הוסיף כי האווירה בכפר קשה מאוד, וכי מתנחלים מנסים באופן קבוע להשתלט על אדמות פרטיות בכפר. 

על רקע האירוע, מזכ"ל הוועד הפועל באש"ף, חוסיין א-שיח', אשר אחראי על הקשר עם ישראל, קורא להכריז על "עוצמה יהודית" כישות תומכת טרור: "אנו דורשים מהקהילה הבינלאומית וממוסדות האו"ם לראות במפלגתו של הטרוריסט איתמר בן גביר כמפלגה תומכת טרור, זאת לנוכח עברו של בן גביר ושל מפלגתו בכל הקשור להסתה להרג פלסטינים; בנוסף, אחד מחברי מפלגתו פתח בירי אמש על אזרח פלסטיני בכפר בורקה בנפת רמאללה, וזה מת מות קדושים".

הפופולריים