"שיבושי ה-GPS בנתב"ג נגרמים על ידי סוריה ולבנון"

"שיבושי ה-GPS בנתב"ג נגרמים על ידי סוריה ולבנון"
גורם המעורה בפרטים מדווח הערב, כי השיבושים לאמצעי הניווט בשדה התעופה בן גוריון נגרמים על ידי סוריה ולבנון. יחד עם זאת, לא נרשמה פגיעה במבצעיות המטוסים
מחבר איתי שיקמן מחבר איתי שיקמן
Getting your Trinity Audio player ready...
נתב"ג, נמל התעופה בן גוריון
צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שיבושי ה-GPS בנמל התעופה בן גוריון נגרמים על ידי סוריה ולבנון, כך אמר היום (רביעי) לכאן חדשות גורם המעורה בפרטים. מדובר בתופעה שקיימת בשנים האחרונות, אך בחודשים האחרונים ישנה עליה במקרים. עם זאת, למרות ההפרעות לא נגרמה פגיעה במבצעיות של המטוסים שבהם מותקנים אמצעי ניווט נוספים.

בשנים האחרונות, טייסים בחברות תעופה התמודדו עם תופעה של שיבושי GPS קשים במטוסים הנערכים לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון. בשנה שעברה, פעילות הצבא הרוסי בבסיס חמיימים בעיר הנמל לטקיה שבסוריה, הובילה להפעלת מערכות הגנה מתקדמות ורבות עוצמה, שמשבשות את הגלים האלקטרו-מגנטיים במזרח הים התיכון. כך נגרמה הפרעה גם לנחיתות מטוסים בישראל.

גם ב-2019, נעשו שיבושים בקליטת ה־GPS בנתב"ג. אז הודו ברשות שדות התעופה בתקלה, וטענו כי "השיבוש אינו מסכן את בטיחות המטוסים או הטיסה. נמל התעופה בן גוריון מצוייד במכשור בטיחותי תעופתי מהמשוכללים בעולם בתחום התעופה". באיגוד הטייסים וחברות תעופה נוספות לעומת זאת, ביקרו בחריפות את התנהלות הרשות והתריעו כי ההתנהלות "מסכנת את בטיחות הטיסה בנתב"ג".

בזמנו נטען ע"י הרשות כי "בנתיבי הטיסה ובנתיבי הנחיתה וההמראה יש חלופות טכנולוגיות מבצעיות, שאינן מצריכות קליטת GPS, ומגדל הפיקוח מנחה את המטוסים לחלופות אלו בעת הצורך. בנוסף, פקחי הטיסה עוקבים אחרי כל מטוס ממריא ונוחת על מסך המכ"ם ומוודאים שאינו סוטה מנתיבו ומהגובה הנדרש".

בסוף חודש יוני באותה השנה שיבושי ה-GPS הורחבו לכיוון מדינות נוספות, בהן: קפריסין, טורקיה וחלק מאיי יוון על פי דיווחים של טייסים שהתקבלו במערכת כאן חדשות.

הפופולריים