המתיחות מול ארה"ב

ממשל ביידן עיכב העברת נשק בגלל רפיח - משלוח של 3,500 פצצות

ממשל ביידן עיכב העברת נשק בגלל רפיח - 3,500 פצצות
גורמים רפובליקנים בקונגרס לכאן חדשות: "יודעים שיש עיכובים במשלוחים - ומנסים להבין למה. ביקשנו הבהרות מהממשל" • ההחלטה הגיעה לאחר שבועות של התייעצויות - כיצד לענות על הצרכים ההומניטרים של האזרחים ברפיח
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
פעילות צה"ל בעזה  - 15.02.24
צילום: דובר צה"ל

בכיר אמריקני אישר הבוקר (רביעי) כי ארצות הברית עיכבה משלוח נשק לישראל מחשש שתשתמש בו ברפיח. הממשל האמריקני עצר בשבוע שעבר משלוח של 3,500 פצצות לישראל בשל דאגות הומניטריות לגבי פעולת צה"ל ברפיח. גורמים רפובליקנים בקונגרס אמרו לכאן חדשות: "אנחנו יודעים שיש עיכובים במשלוחים - ומנסים להבין כמה. ביקשנו הבהרות מהממשל".

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

המשלוח היה אמור לכלול 1,800 פצצות במשקל 900 ק"ג ו-1,700 פצצות במשקל 225 ק"ג. ההחלטה חסרת התקדים של ארצות הברית מגיעה לאחר שבועות של התייעצויות בין פקידים אמריקנים וישראלים כיצד לענות על הצרכים ההומניטרים של האזרחים ברפיח ו"איך יש לפעול אחרת נגד חמאס שם, בניגוד למקומות אחרים בעזה".

המסר של הממשל האמריקני בעיכוב משלוחי הנשק הוא כפול: לא רק שהוא נעשה באופן פומבי אחרי העיכוב עצמו - אלא שהוא צובר תאוצה ותהודה ככל שישראל מתקדמת בפעילות ברפיח. ארצות הברית למעשה מזהירה את ישראל - אלו יהיו ההשלכות של פעילות משמעותית ברפיח, בניגוד לדעת הממשל וללא פינוי אוכלוסיה מספק.

למרות זאת, בימים האחרונים התברר לממשל ביידן כי "נראה היה שמנהיגי ישראל מתקרבים לנקודת החלטה על מבצע כזה", דבר שאילץ את וושינגטון לבחון את ההעברת הפצצות, ובמיוחד הפצצות במשקל הכבדות יותר, מחשש שישתמשו בהן באזורי מגורים צפופים ברפיח.

במקביל להחלטה, בוושינגטון פוסט דווח, כי ארצות הברית בוחנת העברות מתוכננות אחרות שלא אמורות להישלח בקרוב. ההחלטה נוגעת ל-6,500 ערכות הממירות "פצצות טיפשות" של נפילה חופשית לכלי נשק מונחים ומדויקים.

בכיר אמריקני לכאן חדשות: בישראל לא התייחסו לדאגותינו בנוגע למבצע ברפיח

בכיר בממשל האמריקני אישר לכאן חדשות: "אכן עיכבנו משלוח נשק של פצצות, לא קבענו החלטה סופית כיצד להמשיך עם המשלוח הזה". הבכיר הוסיף, "עמדת ארצות הייתה שישראל לא צריכה לפתוח במבצע קרקעי גדול ברפיח".

עוד הוסיף: "הדיונים עם ישראל על הסוגייה ההומניטרית והמבצעית ברפיח נמשכים ולא התייחסו במלואם לדאגותינו. כשראינו שמנהיגים ישראלים מתקרבים לנקודת החלטה לגבי מבצע כזה, התחלנו לבחון בקפידה העברות מוצעות של נשק מסוים לישראל שעשוי לשמש ברפיח. בעיקר מטריד אותנו היעד של הפצצות במשקל של כאלף קילוגרמים ובהשפעה שעלולה להיות להן בסביבה עירונית צפופה, כפי שראינו בחלקים אחרים של עזה", סיכם הבכיר.

הפופולריים