לקראת דוח מבקר המדינה שצפוי להתפרסם מחר (רביעי) ולעסוק בכשלי התחבורה הציבורית בישראל ובהתנהלות משרד התחבורה, בדקנו עד כמה מאתגרת הייתה שנת 2018 עבור משתמשי התחבורה הציבורית. 2,487 נסיעות רכבת בשנה החולפת לא הגיעו בכלל ליעדן - כך פורסם הערב בחדשות הערב בכאן 11. כשליש מתוכן בוטלו ללא הודעה מוקדמת, ואילו היתר שינו את יעדן תוך כדי נסיעה. החישוב לא כולל את 300 הרכבות שהשבית רק היום ועד עובדי הרכבת.
העשור של @Israel_katz: 2,487 נסיעות רכבת בשנה החולפת לא הגיעו ליעדן - שליש מתוכן בוטלו ללא הודעה מוקדמת. תקציבי משרד התחבורה מופנים בעיקר לסלילת כבישים - ופחות לתשתיות תחבורה ציבורית. לקראת דוח המבקר מחר, @sharonidan בדק עד כמה השנה החולפת הייתה מאתגרת עבור הנוסעים#חדשותהערב pic.twitter.com/JKqnqCoyjR
— כאן חדשות (@kann_news) 12 במרץ 2019
הנתונים של 2018 חמורים בהרבה מאלה של 2017, שבה בוטלו רק 330 רכבות. הסיבה המרכזית היא היעדר ההשקעה המספקת בתשתיות. כמות המשתמשים ברכבת מכפילה את עצמה בכל עשור, אך תקציבי משרד התחבורה מופנים בעיקר לסלילת כבישים - ופחות לתשתיות תחבורה ציבורית. התוצאה - מחסור חמור במסילות, בקרונות, ואפילו בקטרים. דוגמה מובהקת היא הקו לירושלים, שאחת ליומיים מבוטלת בו נסיעה. רכבות רבות אחרות פשוט מתעכבות. הסיבה - 52 תקלות שונות במערכות החשמל, המים והבלימה.
אחרי העיצומים ברכבת ישראל - שהחלו ביום ראשון האחרון וכללו השבתת שלושה קווים והגיעו עד לעצירה פתאומית של 300 רכבות ברחבי הארץ היום - החליטה ההסתדרות שמאבקם של נהגי הקטר יוכרע אך ורק בבית הדין, ולא על חשבון הנוסעים. ועד עובדי הרכבת הודיע כי השביתה והצעדים הארגוניים ייפסקו, ומחר צפויה הרכבת לשוב לשירות מלא בכל הקווים.
המשבר ברכבת ישראל: הסתיימו העיצומים ברכבת, ההסתדרות תפנה לבית הדין שיכריע במחלוקות. מחר יפורסם דוח מבקר המדינה, שצפוי להיות חריף וקשה במיוחד, ויעסוק בכשלים בתחבורה הציבורית ואחריות השר ישראל כ"ץ. הדיווח של @hadasgrinberg ב-#חדשותהערב pic.twitter.com/8tScYtgbMA
— כאן חדשות (@kann_news) 12 במרץ 2019
בחודש שעבר פורסם בחדשות הערב בכאן 11 כי לדברי גורמים במשרד המבקר, הדוח צפוי לכלול ביקורת חריפה על התנהלות משרד התחבורה והעומד בראשו בעשור האחרון - השר ישראל כץ. דבר העבודה על הדוח פורסם לראשונה בכאן חדשות לפני כשלושה חודשים. אז דווח כי בין הנושאים שייבדקו בדוח, נמצאים הכשלים לכאורה בתשתיות, היעדר המענה לקהל הנוסעים הרחב, וגם קווי הרכבות השונים, כולל הקו המהיר לירושלים. במהלך הפרויקטים שערכו בשנים האחרונות, במשרד התחבורה הקפידו להדגיש כי הם הדביקו תוך פחות מעשור "פער של עשרות שנים במגוון תחומים", וביצעו פרויקטי ענק בו זמנית.