"כוכבי" דוח תלונות הציבור: ביטוח לאומי ודואר ישראל

"כוכבי" דוח תלונות הציבור: ביטוח לאומי והדואר
בפעם השלישית ברציפות נרשמה עלייה במספר התלונות על השירות לציבור - כך עולה מדוח מבקר המדינה. העלייה חלה גם במספר התלונות שנמצאו מוצדקות. הכי הרבה תלונות - נגד הביטוח הלאומי, דואר ישראל ומשרד התחבורה
מחבר אמוץ שפירא מחבר אמוץ שפירא
Getting your Trinity Audio player ready...
הביטוח הלאומי ודואר ישראל
צילום: צילום: משה שי, יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2018 נרשם גידול במספר התלונות שהוגשו לנציב תלונות הציבור, וכן במספר התלונות שנמצאו מוצדקות (כ-35%, עלייה של כ-3%). זו השנה השלישית ברציפות שבה נרשם גידול. הגופים שנגדם הוגשו הכי הרבה תלונות – הביטוח הלאומי ודואר ישראל.

לשאר חלקי דוח המבקר:

בריכות ללא מציל, גני ילדים לא בטיחותיים

140 אלף עובדים - רק 372 תלונות על הטרדה מינית בשלוש שנים

התחלואה בסרטן בחיפה עלתה, המדינה לא פעלה

"השיעור הכללי של התלונות המוצדקות מכלל התלונות שבוררו עד תומן בשנת 2018 הוא 35.24%", כתב שפירא בדוח. "מדובר באחוז גבוה מהמקובל במדינות מתוקנות. בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה בשיעור התלונות המוצדקות".

רוב התלונות (36%) עסקו בנושא השירות לציבור. רוב המתלוננים הם גברים (60%). עם זאת בנושאי דיור, גמלאות, חינוך, השכלה ורווחה זה מתהפך ורוב התלונות מגיעות מנשים. במחוז הדרום ובמחוז תל אביב מתלוננים באופן יחסי (מספר תלונות לעשרת אלפים תושבים) הכי הרבה, ואילו במחוז ירושלים והצפון הכי מעט.

התלונות הרבות ביותר הוגשו נגד המוסד לביטוח לאומי, כ-1,100 תלונות, ואחר כך נגד דואר ישראל ונגד משרד התחבורה. כ-73% מהתלונות נגד הדואר נמצאו מוצדקות. כ-61% מהתלונות נגד משרד הבריאות, וכמחצית מהתלונות שהוגשו נגד משרד התחבורה נמצאו מוצדקות גם הן.

בתחום השירות לציבור - התלונות הרבות ביותר הוגשו נגד משרד התחבורה, רשות האוכלוסין וההגירה וחברת דואר ישראל.

נציב התלונות היוצא השופט בדימוס יוסף שפירא מצא ליקויים חמורים גם בתפקוד היחידה לקנביס רפואי. בהשוואה לשנת 2017, גדל מספר התלונות פי 2.5, ו-85% מהתלונות נמצאו מוצדקות או שבאו על תיקונן בשל התערבות הנציבות.

בשנת 2018 העניק הנציב צווי הגנה קבועים לחמישה עובדים שחשפו שחיתות במקום עבודתם, וכן נתן חמישה צווי הגנה זמניים לעובדים שהגישו תלונות על התנכלות עקב חשיפת מעשי שחיתות. מדובר בירידה לעומת 2017, שבה ניתנו 17 צווים קבועים או זמניים. ב-17 מהתלונות שטופלו, יושבו המחלוקות בין הצדדים בסיוע הנציב.

הנציב הוציא, למשל, צו הגנה לרכזת תיאום פרויקטים ארצית בקק"ל שמסרה למבקר המדינה חומר רב ערך שחלקו שימש לדוח ביקורת שערך המבקר על קק"ל, ובשל כך זומנה לשימוע ומודרה מישיבות שבראשה עמדה.

הפופולריים