חשיפת כאן חדשות

סמוטריץ' על הקפאת הכספים לערבים: "אני לא חותמת גומי"

סמוטריץ' על הקפאת הכספים לערבים: "אני לא חותמת גומי"
אחרי שסרב לבקשתו של ראש המל"ל להעביר כספים לרשויות הערביות, הגיב סמוטריץ' לפרסום ואמר כי "המדינה משקיעה מאות מיליונים במזרח ירושלים בלי לאפשר הסתה וקיצוניות", והוסיף: "אני לא מתנצל שבאתי לקדם ערכים ומדיניות. לשם כך נבחרתי" • האוניברסיטה העברית: "ההחלטה תפקיר מאות צעירים לחיי בערות, עוני, פשע וטרור"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
בצלאל סמוטריץ'
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב היום (שני) לפרסום בכאן חדשות שלפיו החליט להקפיא למשך חודשיים תוכנית של 2.5 מיליארד שקלים שיועדו לתוכנית חומש במזרח ירושלים. "אנחנו משקיעים מאות מיליונים במזרח ירושלים בלי לאפשר עידוד אלימות, הסתה וקיצוניות", כתב סמוטריץ' בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, והוסיף: "אני דורש מנגנונים שיטפלו בהקצנה הלאומנית באוניברסיטאות וימנעו אותה". עוד אמר השר: "אני לא חותמת גומי של אף אחד, ואני לא מתנצל שבאתי לקדם ערכים ומדיניות. לשם כך נבחרתי".

כך המכינה האקדמית הכניסה תקווה לחיים שלי במזרח ירושלים | סולימאן מסוודה בטור אישי

"כמי שדוגל בירושלים מאוחדת אני מאמין שאנחנו צריכים להשקיע במזרח העיר בהכנסת מערכת החינוך הישראלית, בתשתיות ושיפור השירות לאזרח, בתעסוקה ועוד ועוד", אמר סמוטריץ', והוסיף כי תוכנית החומש למזרח ירושלים שהוא יביא לממשלה תהיה גדולה יותר מתוכנית החומש הקודמת.

ראש המל"ל צחי הנגב פנה היום לסמוטריץ' והעביר לו המלצה ביטחונית חד משמעית, שלפיה עידוד השכלה גבוהה במזרח ירושלים מפחית טרור בבירה. למרות זאת, שר האוצר סרב לקבל את העמדה והחליט להשאיר את התוכנית מחוץ לתוכנית החומש למזרח העיר.

סמוטריץ' שמר על גישתו גם בתגובה למכתב של שר הפנים משה ארבל שהזהיר מקריסת הרשויות הערביות ואמר: "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"ם". השר הוסיף כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"ם ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

הקבינט החברתי-כלכלי שהיה אמור לדון מחר בתכנית החומש למזרח ירושלים נדחה ליום ראשון, ברקע מחלוקת בין גורמי המקצוע לשר סמוטריץ' לגבי אישור הכספים להשכלה גבוהה במזרח ירושלים. 

בתגובה שלחה האוניברסיטה העברית מכתב לראש הממשלה בעניין. "נדהמנו לגלות כי בכוונת שר האוצר למנוע תקצוב זה ממוסדות ההשכלה הגבוהה, ובכך למעשה להפקיר מאות צעירים וצעירות לחיי בערות, עוני, פשע וטרור", נכתב מטעם האוניברסיטה. "החלטה זו סותרת את המהלך האסטרטגי שהובילו ב-2017 ראש הממשלה וראש עיריית ירושלים דאז". 

יו"ר רע"ם מנסור עבאס מתח מוקדם יותר ביקורת בתוכנית "סדר יום" בכאן רשת ב על שר האוצר ועל החלטתו. לטענתו של עבאס "הממשלה נמצאת במבחן. אנשים התחילו להרגיש שיש תוכנית חברתית וכלכלית לצמצום פערים ומיגור פשיעה, אבל הממשלה תוקעת את היישום של חלקים רבים מתוכנית החומש". 

האזינו לריאיון המלא עם מנסור עבאס

יו"ר רע"ם אמר כי "הרשויות הן אחת מנקודות התורפה של החברה הערבית, הן חלשות וכמעט לא מתפקדות בלי תמיכה נוספת של הממשלה". עוד אמר שעקב כך נקבע בתוכנית החומש שמדי שנה תתקצב הממשלה את הרשויות המקומיות והוסיף: "בלי הכסף הזה נרגיש את זה ישירות. פינוי פסולת והיכולת לתת שירותים ליישובים הערביים, 130 יישובים. זה יביא לקריסת הרשויות המקומיות. הם רוצים לחזור לסאגה שבה השלטון המרכזי מנהל את השלטון המקומי?".

לדברי ח"כ עבאס, במצב כזה העלות תגיע לפי כמה ממה שהממשלה מעניקה היום לרשויות. עוד טען כי הממשלה לא ביטלה את התוכנית של הממשלה הקודמת, אבל למרות שהיא נכנסה לתקציב והממשלה אמורה ליישם אותה, יש בעיה בגלל שר האוצר. על השר סמוטריץ' אמר עבאס: "יש לנו שר אוצר שלא דואג לאוכלוסייה הזאת, לא מעניינת אותו והוא מרשה לעצמו להקפיא את זה".

הפופולריים