צפיפות וחולדות בתאים: הדוח החמור על התנאים בבתי הסוהר

צפיפות וחולדות בתאים: הדוח החמור על התנאים בבתי הסוהר
הסניגוריה הציבורית פרסמה רשימת ליקויים לאחר ביקורת שנערכה בשב"ס בעקבות מלחמת חרבות ברזל
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
-
צילום: נתי שוחט, פלאש 90

צפיפות בלתי נסבלת, תנאים תברואתיים ירודים, מצב היגייני גרוע - ובעיית מזיקים: דוח חמור של הסניגוריה הציבורית שפורסם הבוקר (שלישי) מצביע על הליקויים הרבים שעלו לאחר ביקורת שערכו בשב"ס בעקבות מלחמת חרבות ברזל, שבה התווספו אלפי אסירים למתקני הכליאה. כך פורסם בתוכנית הבוקר הזה עם אריה גולן בכאן רשת ב.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

מייד עם תחילת הלחימה, הצהיר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על החמרת תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים. נתוני הדוח מעלים משבר כליאתי חסר תקדים, במסגרתו מצופפים גם אסירים פליליים וגם ביטחוניים למרחב מחייה בלתי אנושי - כשחלקם ישנים על הרצפה.

בעקבות המשבר במהלך חודש דצמבר ערכו נציגי הסנגוריה הציבורית ביקורים רשמיים במתקני כליאה שונים. בדוח הוצגה תמונה עגומה של פגיעה חריפה באסירים ובעצורים. כך לדוגמה, בכלא כרמל נתקלו המבקרים בתא אחד שבו נכלאו 13 אסירים, עם תא שירותים אחד כאשר המבוגרים מתקשים להתאפק. בבית הסוהר אשל שבדרום ציינו אסירים כי קיימת תופעה של כניסת חולדות לתאים דרך חורי הביוב.

בכלא דמון עצורים ישנים על מזרונים על הריצפה. במתקן המעצר בירושלים מצאו המבקרים שמיטות עצורים היו ללא מזרונים, ונמסר למבקרים כי הוצאת מזרונים מהתאים נעשית בהתאם לנהלי שב"ס ביחס לטיפול בעצורים ביטחוניים - וכן נמסר כי בכל יום בין השעות 5:00 - 21:00 מופסקת אספקת החשמל לתאים ונלקחות השמיכות. העצורים הלינו בפני המבקרים על כך שגם בזמני הארוחה, אין חשמל בתא והם אוכלים בחושך.

מנהל מחלקת ייצוג אסירים בסניגוריה הארצית, עורך הדין גיל שפירא, הדגיש כי יש צורך בטיפול מיידי. בין הפעולות שדורשים לנקוט: הפחתת שימוש במאסרים קצרים, קיצור משך המאסר באמצעות מנגנון שחרור על-תנאי, חופשה מיוחדת לאסירים הנמצאים לקראת תום תקופות מאסרם, מעצר בית בפיקוח אזיק אלקטרוני - ואלו רק חלק מהפתרונות המוצעים לטיפול מיידי במשבר הכליאה.

משב"ס נמסר בתגובה: "עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" פועל שירות בתי הסוהר תחת מצב חירום כליאתי בקליטת אלפי אסירים ביטחוניים ופליליים. עם כניסתו של ממלא מקום נציב בתי הסוהר, גונדר קובי יעקובי ביקש לקבל לידיו את מצבת הכליאה והנחה על ביצוע פעולות מידיות ובהן קידום תכנית להוספת מקומות כליאה, המשך תכנון מצבת הכליאה בשים לב להחלטות בג"צ, ושמירה על שלום הסגל וביטחונו".

הפופולריים