"תומכת טרור": הפגנה באוניברסיטה העברית נגד הפרופ' שכינתה את ישראל "מכונת השמדה"

הפגנה בעברית נגד הפרופ' שטענה כי "ישראל מכונת השמדה"
עשרות סטודנטים הפגינו בקריאה להדחת הפרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית - כתגובה על הפגנת התמיכה בה בקמפוס ביום חמישי
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן
צילום: Makdisi Street

עשרות סטודנטים באוניברסיטה העברית הפגינו היום (ראשון) בקריאה להדחת המרצה "תומכת הטרור", לדבריהם, נדירה שלהוב-קיבורקיאן. זאת, בתגובה להפגנת התמיכה בפרופסור, שאמרה כי "ישראל היא מכונת השמדה שאסור להאמין לשקרים שלה", והטילה ספק באונס ובטבח שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, שהתקיימה בקמפוס ביום חמישי.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

(צילום: באדיבות התאחדות הסטדונטים והסטדונטיות הארצית)

במסגרת ההפגנה קראו הסטדונטים להנהלת האוניברסיטה להחריף את החלטתם ולהדיח לאלתר את המרצה מכל תפקיד באוניברסיטה. עוד נכתב בהודעת המפגינים, כי "הסטודנטים הביעו התנגדות לניצול אלים, ציני ומבזה של חופש הביטוי לתמיכה בגורמי טרור על ידי סטודנטים וסגל באוניברסיטה בתוך כותלה". כמו כן קראו מארגני ההפגנה לראשי האוניברסיטה לעמוד בהבטחתם לקיים מדיניות אפס סובלנות לקריאות הסתה, ולהביע את תמיכתם בחיילי צה"ל בסדיר ובמילואים.

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, אמר: "האוניברסיטה העברית ממשיכה לאכזב בהתנהלותה ובכך שפועלת במדיניות 'מעט מידי - מאוחר מידי'. לא ייתכן שמוסד אקדמי לא יעודד אפס סובלנות לתמיכה בטרור, לא יפעל בעצימות וגינוי חריף כלפי מרצה המתבטאת באופן נבזי ופסול ובכך לא ישרה תחושת ביטחון".

המכון לקרימינולוגיה בו מלמדת שלהוב-קבורקיאן פרסם היום גילוי דעת, בו ביקשו חבריו להתנער מדבריה נגד הצינות וחיילי צה"ל. "ההכללות שעושה פרופ' שלהוב-קיבורקיאן אינן מייצגות, לתפיסתנו כמומחים, מדע אקדמי ראוי ולא מבוססות על עובדות", כתבו והוסיפו: "הן משקפות עמדה פוליטית אישית המתעלמת מעובדות בסיסיות לגבי ישראל, הפלסטינים והסכסוך המדמם שאנו עוברים באזור. טענותיה אינן עומדות בסטנדרט המדעי הגבוה בתחום הקרימינולוגיה. אנחנו צופים בלב כבד בנזק שהיא גרמה וגורמת".

כזכור, האוניברסיטה העברית השעתה בשבוע שעבר את שלהוב-קיבורקיאן, בעקבות דבריה. מטעם האוניברסיטה נמסר עם השעייתה: "האוניברסיטה דוחה בשאט נפש את כלל אמירותיה המעוותות של פרופסור קבורקיאן. העברית גאה בהיותה מוסד ישראלי, ציבורי וציוני. חוזרים על הקריאה לפרופסור קבורקיאן למצוא לעצמה בית אקדמי אחר שתואם את עמדותיה".

ביום חמישי הופץ בקמפוס מכתב שטוען כי ההשעייה היא "ביזוי האקדמיה הישראלית". במכתב שנתלה על לוחות המודעות ונחתם בידי "ועד הסטודנטים הפרוגרסיביים" נכתב: "מדובר בהחלטה ביזיונית אשר משפילה הן את הסגל האקדמי של האוניברסיטה והן את הסטודנטים אשר עתידים לייצג אותה בעולם. מותר להתנגד לציונות, מותר לבקר את מדינת ישראל וממשלת ישראל, במיוחד באוניברסיטה, במיוחד בזמן מלחמה".

סטודנטית באוניברסיטה טענה כי חלק מהמכתבים הללו אף נתלו על תמונות של חטופים, הפזורות בקמפוס, וחלק מתמונות החטופים הוזזו ממקומן. באוניברסיטה נערכה כאמור מחאה על השעיית המרצה, ומנגד סטודנטים שצעקו להם "עם ישראל חי" ושרו את התקווה.

בריאיון בלונדון בסוף השבוע, חזרה שלהוב-קבורקיאן על קריאתה "לבטל את הציונות" ואמרה: "הציונות גרמה לנזק גדול מאז 1948. זו לא רק העמדה שלי, אלא גם עמדתם של חוקרים רבים שרואים את הציונות כאידיאולוגיה גזענית, שמעדיפה קבוצה אחת ומדירה קבוצה אחרת. אנחנו יכולים לחיות יחד ללא האידיאולוגיה הציונית אם נוכל לדבר במונחים של צדק והוגנות, ולא בשם אידיאולוגיה שאומרת 'אנחנו כאן, ומהשאר צריך להתעלם'". 

הפופולריים