למרות האזהרות: מה המדינה עשתה כדי להיערך לרעידת אדמה?

למרות האזהרות: מה המדינה עשתה כדי להיערך לרעידת אדמה?
הרעש במרוקו הוא סיבה לבדוק מה עשינו כדי להיערך לאסון דומה בישראל. רמז? לא הרבה. עדיין 37 אלף דירות לא ממוגנות נמצאות באזורים מועדים לפורענות
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
רעידת האדמה במרוקו
צילום: רויטרס

בואו נדבר עוד קצת על רעידות אדמה - כי הטרגדיה שמתרחשת מסוף השבוע במרוקו היא ממש לא האירוע הראשון. אנחנו מקבלים סימנים מכל כיוון, רק השנה בטורקיה ובסוריה - ואיכשהו למרות שאנחנו חיים באזור מועד לפורענות על השבר הסורי אפריקאי זה לא נראה שזה מטריד מישהו מי יודע מה.

 

לפי הנתונים הרשמיים בישראל יש בערך 80 אלף בניינים של שלוש קומות ויותר שנבנו לפני 1980, ולכן לא עומדים בתקן רעידות האדמה - בבניינים האלה יש בערך 810 אלף דירות, מה שאומר שחלק גדול מאתנו גרים בכאלה מבנים. לפי ההערכות, במקרה של רעידה חזקה, כ-29 אלף מבנים צפויים להיהרס.

900 מהמבנים נמצאים בערים הכי מועדות לפורענות - בית שאן, טבריה, צפת, קצרין, קריית שמונה, חצור הגלילית, ראש פינה, עפולה, מגדל העמק ואילת. בבניינים המסוכנים שם יש 37 אלף דירות שייהרסו לגמרי במקרה של רעידה. עוד בערך 290 אלף בניינים ברחבי הארץ ייספגו נזק בינוני.

"ביום שהאדמה תרעד" | האזינו להסכת עוד יום

 ומה המדינה עושה? האמת היא שכמעט כלום. השיטה שלה לטפל בעניין הייתה להמציא את תמ"א 38 לחיזוק מבנים - בפועל מאז שהתכנית הזאת יצאה לדרך, לפני כמעט 20, שנה חיזקו רק 1,337 בניינים, פחות מ2% מהכמות שצריך לחזק. רוב המבנים האלה נמצאים בכלל במרכז באיזורים שבהם יש ביקוש לדירות חדשות וזה כדאי כלכלית ולא איפה שממש ממש צריך את זה, ביישובים המסוכנים.

בכל פעם שיש כאן רעש חזק מספיק כדי שנרגיש, אנחנו מתעסקים בו כמה ימים. הממשלה, כל ממשלה, מבטיחה הבטחות, ואז העניין נשכח. אפילו מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס לעניין היום ואמר "נראה שלמרות נורות האזהרה – מדינת ישראל כושלת בהיערכותה לרעידות אדמה. על ראש הממשלה והשרים הרלוונטים לתקן את הליקויים באופן מיידי".

הפופולריים