אהרן ברק על ביטול עילת הסבירות: פגיעה קשה בשלטון החוק ובדמוקרטיה הישראלית

אהרן ברק על ביטול עילת הסבירות: פגיעה קשה בדמוקרטיה
לטענת נשיא העליון לשעבר ביהמ"ש לא מתערב בענייני מדיניות: "הייתה ההתנתקות - אמרנו שהיא לא סבירה?" • ברק פירסם היום הבהרה ולפיה ההסתמכות עליו בעניין החקיקה של צמצום עילת הסבירות היא שגויה והוא מתנגד אליה
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
אהרן ברק
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, מאמין שחקיקת החוק לביטול עילת הסבירות היא "פגיעה קשה בשלטון החוק ובדמוקרטיה הישראלית". את הדברים אמר ברק בריאיון לטלי מורנו ששודר הערב (ראשון) בחדשות הערב בכאן 11. הוא הוסיף כי "בסוף זה יפגע בערכיה מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". ברק אמר כי החקיקה תיצור "חורים שחורים" - "כל אזרח ילך ברחוב, השוטר ייתן לו דו"ח אבל חוסר הסבירות לא יוכל לשמש הגנה".

בריאיון אמר ברק כי "בית המשפט לא מתערב באי סבירות של מדיניות. הייתה ההתנתקות - אמרנו שהיא לא סבירה? לא הראו לי אף פסק דין שביהמ"ש קבע שמדיניות ממשלה אינה סבירה". לדעתו, הקביעה מה סביר צריכה להיות בידי גוף עצמאי שאינו משתייך לרשויות השלטון ויכול להסתכל על מעשיהן בצורה אובייקטיבית.

צפו בריאיון המלא עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק

עם זאת, הוא אומר שהמשפט קובע מה סביר בכל עניין שהסבירות קיימת, והיא קיימת בכל חלק בחיינו. "החלטה של שר למנות למנכ"ל אדם שהורשע בעבירה פלילית אינה סבירה משום שהוא צריך להיות דוגמא ומופת לטוהר מידות, זה פשוט לגמרי". הוא אמר שפסיקות העליון בתקופתו בנוגע למשפט מנהלי היו "אות ומופת לפסיקה טובה". לטענתו, "בכל העולם מהללים ומשבחים אותה. רק בישראל יש טענות בעניין הזה".

נשיא העליון לשעבר תקף הבוקר את חברי הקואליציה על השימוש בשמו לצורך הצדקת הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. "לאחרונה נוהגים גורמים פוליטיים מסוימים, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, להסתמך עליי, כאילו אני מסכים או משלים עם הצעת החוק לביטול או צמצום עילת הסבירות המונחת עכשיו לפני הכנסת לקריאה שנייה ושלישית", אמר ברק. "ההסתמכות עליי, כדי להצדיק הצעת חוק זאת, אינה ראויה ואינה נכונה. לכן אני רואה לנכון להעמיד דברים על דיוקם".

הפופולריים