מעבר ארז ייפתח

הקבינט החליט להגביר מיידית את הסיוע ההומניטרי לעזה

הקבינט החליט להגביר מיידית את הסיוע ההומניטרי לעזה
לראשונה מאז 7 באוקטובר, הסיוע יעבור גם דרך מחסום ארז. הקבינט הסמיך גם את השר גנץ לקבל החלטות להגברת הסיוע • בן גביר: "יש להצטער על כך שרה"מ נמנע מלהביא זאת להצבעה" • הבית הלבן: "יש ליישם את המהלכים באופן מלא ומהיר
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
REUTERS/Amir Cohen
צילום: REUTERS/Amir Cohen

הקבינט המדיני-ביטחוני סיים הלילה (שישי) את ישיבתו שהחלה בערב, והחליט לנקוט צעדים מיידיים להגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. ראש הממשלה וצוות השרים החליטו לאפשר אספקה זמנית של סחורות לעזה, דרך נמל אשדוד, ובפעם הראשונה מאז 7 באוקטובר, דרך מחסום ארז, וגם להגביר את הכנסת הסיוע מירדן דרך מעבר כרם שלום.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן בירכה על הצעדים שעליהם החליט הקבינט. "המהלכים האלו - לרבות התחייבות לפתיחת נמל אשדוד להעברת סיוע ישיר לעזה, לפתיחת מעבר ארז לנתיב סיוע חדש לצפון הרצועה ולהגדלה משמעותית של האספקה מירדן ישירות לעזה - צריכים להיעשות כעת, באופן מלא ומהיר", נמסר מהבית הלבן.

מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שחבר בקבינט המדיני-בטחוני, הוציא הודעה לפיה "לא התקיימה הצבעה בקבינט על הסמכת השרים גלנט וגנץ על הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה וההודעה שפורסמה בנושא מטעם לשכת ראש הממשלה - אינה נכונה". לדבריו, הוא ושרים נוספים התנגדו להצעה. "יש להצטער על כך שראש הממשלה נמנע מלהביא זאת להצבעה. הדרך הנכונה להחזיר את החטופים שלנו היא להפסיק את הכנסת הסיוע לעזה, ולהתנות תנאי - הומניטרי רק תמורת הומניטרי. חבל שבמקום להיכנס לרפיח, יש מי שמעדיף לעסוק בהכנסת ציוד לעזה שמגיע היישר לידי חמאס. חייבים להיכנס לרפיח עכשיו".

כל זאת על רקע האיום האמריקני והדרישה שלו מישראל להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה. עוד קבע הקבינט, להסמיך גם את השר גנץ, להכריע בסוגיות הנוגעות לסיוע ההומניטרי לרצועה. כמו כן, עודכן הקבינט כי צה"ל נערך לכל התפתחות באשר לאפשרות של נקמה איראנית על מות בכיר משמרות המהפכה בדמשק בתקיפה שמיוחסת לישראל.

מוקדם יותר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח טלפונית עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. השיחה הוגדרה מתוחה וכללה קריאה מצד ביידן להפסקת אש מיידית בעזה במסגרת עסקה עם חמאס. הנשיא האמריקני דרש גם העמדה לדין של האחראים להרג שבעת עובדי ארגון הסיוע ברצועה וטען כי ישראל לא עושה די כדי לספק הגנה לאזרחים. שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן התייחס לשיחה ואמר: "הנשיא הבהיר שזרם הסיוע הנכנס לרצועה פשוט אינו מספיק. הוא קרא לנתניהו לנקוט בצעדים ממשיים, הניתנים למדידה, לשם מתן מענה לפגיעה באזרחים, סבל הומניטרי ושלומם של עובדי הסיוע". לדברי בלינקן, "הנשיא הבהיר כי המדיניות האמריקנית ביחס לעזה תיקבע בידי פעולה מיידית בצעדים אלה, והבהיר כי הפסקת אש מיידית היא הכרחית לייצוב ושיפור המצב ההומניטרי ולהגנה על אזרחים חפים מפשע".

בישראל מזהים החרפה בעמדת בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג, לאחר שכמעט מחצית מהשופטים חשבו בשבוע שעבר שיש להוציא צו הפסקת לחימה. גורמים מקצועיים המליצו בשל העמדה הזו לדרג המדיני לאפשר צעדים משמעותיים נוספים בכל הנוגע לסיוע ההומינטרי והגדלת היקפו, בדגש על כזה שייכנס דרך היבשה.

הפופולריים