רפיח במוקד

הבית הלבן: "נתניהו הבטיח שמעבר כרם שלום יהיה פתוח לסיוע הומניטרי"

הבית הלבן: נתניהו הבטיח לביידן לפתוח את מעבר כרם שלום
שיחתם של השניים ארכה כרבע שעה, ועסקה בעיקר בפעולה אפשרית של צה"ל ברפיח • בכיר בבית הלבן: "יש להימנע מפלישה לרפיח - כבר הבהרנו את דעותינו לממשלת ישראל"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
AP
צילום: AP

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למבצע ברפיח. שיחתם ארכה כחצי שעה, והתקיימה בזמן שביידן שהה בביתו הפרטי בדלאוור. בממשל האמריקני דורשים לקבל פרטים נוספים על התוכניות הישראליות. מהבית הלבן נמסר: "ראש הממשלה נתניהו הבטיח שמעבר כרם שלום יהיה פתוח לסיוע הומניטרי. הנשיא ביידן חזר על עמדתו הברורה לגבי רפיח".

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי

גורם רשמי בארצות הברית אמר לאחר השיחה כי הנשיא ביידן ביקש מנתניהו לפתוח מחדש ומיידית את מעבר כרם שלום. זאת, לאחר שנסגר בעקבות מתקפת הפצמ"רים הקטלנית אמש על המקום, שכתוצאה ממנה נפלו ארבעה חיילי צה"ל. כך דווח באתר החדשות האמריקני "אקסיוס".

בתוך כך, בכיר בבית הלבן הבהיר כי "עסקת חטופים היא הדרך הטובה ביותר לשמר את חייהם של החטופים. יש להימנע מפלישה לרפיח, שבה נמצאים יותר ממיליון בני אדם. כבר הבהרנו את דעותינו על פלישה קרקעית גדולה לרפיח לממשלת ישראל". מוקדם יותר היום ישראל עדכנה את מצרים בפינוי האוכלוסייה מרפיח שהחל הבוקר בשכונות המזרחיות, הקרובות לגבול ישראל.

כחלק ממאמצי הפינוי, הוטלו מהאוויר כרוזים שקוראים לפינוי חלק מהתושבים, וחלקים באוכלוסייה קיבלו שיחות והודעות שקוראות לעזוב את בתיהם אל האזור ההומניטרי המורחב. בתוך כך, האוכלוסיה האזרחית ברפיח החלה להתפנות מהשכונות במזרח העיר - שמסומנות באדום לעבר אזור ח'אן יונס ומרכז הרצועה - שמסומן בלבן. 

ברקע פינוי האוכלוסיה מרפיח, גורם בחמאס מסר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הפרו קטרי כי: "חמאס החליט להקפיא את המשא ומתן ולדחות את חזרת המשלחת של הארגון לקהיר". עוד דווח כי המתווכים המצרים ביקשו מהנהגת חמאס "להימנע מהסלמה ולהכיל את המשבר". מצרים הודיעה כי היא תמשיך בשיחות התיווך עם כלל הצדדים כדי "למנוע את החמרת המצב".

בנוסף, מצרים הזהירה מהסכנות של פעולה צבאית אפשרית ברפיח והפצירה בישראל "לשמור על רמת איפוק מקסימלית". לנוכח החשש המצרי מנהירה של המוני עזתים לסיני, בישראל רואים חשיבות בעדכון המצרים בפעילות בעיר, שסמוכה לגבול. לפי מקורות ביטחוניים במצרים, רמת הכוננות בצפון סיני עלתה. בנוסף, מקורות פלסטיניים דיווחו על תקיפות אוויריות וארטילריות במזרח רפיח. 

תיעוד פלסטיני: תקיפה במזרח רפיח

 >

ההחלטה לצאת למבצע אושרה אמש פה אחד בדיון בקבינט המלחמה. שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ואמר לו כי חמאס מסרב לכל הצעה שתאפשר עסקה: "לא נותרה לנו ברירה, והמשמעות היא תחילת הפעולה הישראלית ברפיח".

הפופולריים