מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן, פרסם היום (שני) את דוח נציב תלונות הציבור השנתי. על פי האמור בדוח, בשנת 2023 התקבלו בנציבות תלונות הציבור 22,356 מכתבי תלונה, גידול של 7% במספר הדוחות משנת 2022.
> הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי
מי שנמצא במקום הראשון במספר התלונות הוא משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב. משרד התחבורה הוא הגוף שעליו הוגש המספר הגדול ביותר של מכתבי תלונה בשנים 2021 - 2023. בשנת 2023 נצפה גידול של כ-28% במספר מכתבי התלונה שהוגשו על משרד התחבורה, לעומת שנת 2022.
תלונות הציבור על משרד התחבורה
מרבית התלונות על משרד התחבורה נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי. בשנת 2023 התקבלו 1,089 תלונות על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. התלונות על הרשות עסקו בשירות לציבור - עיכוב בטיפול בפניות והתנהגות נהגים ופקחים, מתן דוחות לנוסעים, תנאי הנסיעה, היעדר אכיפה במקרים של אי עמידה ברמת השירות שלה מחויבים מפעילי התחבורה הציבורית למשל אי עמידה בלוחות זמנים ואי עצירה בתחנות ובהחזרים כספיים. כ-65% מהתלונות שנגעו לשירות הציבור נגד הרשות נמצאו מוצדקות.
בנציבות תלונות הציבור התקבלו 43 תלונות על התנהגות פקחים. בתלונות עלו טענות על פקחים שקיללו נוסעים וצעקו עליהם, עיכבו נוסעים, הורידו נוסעים מהאוטובוס, עצרו את האוטובוס, החרימו כרטיסי רב-קו ולקחו ללא רשות מנוסעים את הטלפון הנייד שלהם. בירור התלונות העלה כי מחלקת פניות הציבור ברשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הקפידה להעביר תלונות על התנהגות לא נאותה של פקחים לבדיקה ראשונית של יחידת התביעות כדי לבחון אם יש מקום לחקור ולהעמיד את הפקחים לדין.
תלונות הציבור הנוגעות למלחמת חרבות ברזל
מ-7.10.23 ועד סוף שנת 2023 התקבלו בנציבות תלונות הציבור 1,627 תלונות הקשורות למלחמת חרבות ברזל. 55% מהתלונות שלנציבות הייתה סמכות לבררן ואשר הבירור בהן הסתיים טופלו. הגופים שבעניינם התקבל מספר התלונות הגדול ביותר בנושאים הקשורים למלחמה הם המוסד לביטוח לאומי (190 תלונות), רשות המיסים (144 תלונות), עיריית אשקלון (124 תלונות), המשרד לביטחון לאומי (90 תלונות) ופיקוד העורף צה"ל (83 תלונות).
בשנת 2023 קיבלו מתלוננים שפנו לנציבות תלונות הציבור ואחרים שהושפעו מהחלטות הנציבות סכום כולל של כ-33.4 מיליון ש"ח.
עשרת הגופים שהתקבלו בעניינים מספר התלונות הרב ביותר בשנת 2023:
- משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - 2,081
- המוסד לביטוח לאומי - 1,528
- רשות האוכלוסין וההגירה - 1,021
- משרד העבודה - 860
- רשות המיסים - 798
- דואר ישראל - 708
- משטרת ישראל - 673
- משרד החינוך - 621
- משרד הבריאות - 616
- חברת החשמל - 558
5,183 תלונות, שהן קרוב לרבע מכלל התלונות עסקו בגופי השלטון המקומי. מרבית התלונות התקבלו על עיריית ירושלים (522), עיריית בני ברק (280) ועיריית תל אביב-יפו (202). בחלוקה לפי מספר תלונות יחסית למספר התושבים, הרשויות המובילות במספר התלונות הן עיריית נתיבות ועיריית אשקלון - והעלייה הניכרת במספר התלונות לגביהן חלה על רקע המלחמה.
תגובת הביטוח הלאומי לדוח הנציבות: "אין גוף ציבורי שמטפל באופן רוחבי ונוגע בכמעט כל אזרחי ישראל ומכאן גם יחס הפניות בשונה מכל ארגון ציבורי אחר בכלל ובשעת משבר ומלחמה בפרט. בנוסף, אחוז הפניות המוצדקות כלפי הביטוח הלאומי עומד על 8.7% בלבד ויורד מידי שנה, בעוד שהתלונות המוצדקות בכלל הגופים עומדות על 33%. חבל מאוד שזה לא צוין בהדגש כמי שדוגלים בשיפור השירות לתושבי מדינת ישראל".