המחוזי תל אביב הוציא צו מניעה לפעילות אובר בישראל

המחוזי תל אביב הוציא צו מניעה לפעילות אובר בישראל
הנשיא אורנשטיין תקף את המודל העסקי וליקויי הפוליסה של חברת התחבורה השיתופית. ארגון נהגי המוניות ו"גט" דרשו להפסיק כליל את פעילות אובר בישראל
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
משרדי אובר באוסטין, טקסס
צילום: צילום: אי-פי

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא היום (שני) צו מניעה נגד פעילות חברת התחבורה השיתופית "אובר" בישראל. הצו, שניתן לאחר שארגון נהגי המוניות ו"גט" (GETT) דרשו לסגור כליל את פעילות אובר בישראל, התקבל בהסכמת כל הצדדים בדיון, וייכנס לתוקף החל מיום רביעי בשעה 10:00.

בפסק הדין כתב נשיא בית המשפט, השופט איתן אורנשטיין, כי "ניתן בזאת בהסכמה פסק דין שלפיו ניתן צו מניעה שאוסר על המשיבות ליתן את הפעילות של אובר נייט (UBER NIGHT) ואובר דיי (UBER DAY) במתכונת הנוכחית".

בדיון תקף השופט אורנשטיין את טענת אובר, לפיה נהגי החברה אינם מרוויחים כסף, אלא מקבלים תשלום לכיסוי הוצאות בלבד: "החישוב שלכם לא נכון. יש כאן אנשים שעושים רווח. יש חוק ויש פסיקה. אם רק מחזירים עלויות לנהגים, מדוע הנהג לא נשאר בבית לראות טלוויזיה ולפצח גרעינים? יש פה שכר. זאת לא עמותה. איפה הרגולטור? הנהגים האלה אולי יש להם עבר פלילי. אתם מתחרים על אותו פלח שוק".

שירותי "אובר" בספרד (צילום: אי-פי)

עוד טען אורנשטיין כי הוא מוטרד מהיעדר אסדרה על הנהגים, ותהה כיצד אפשר לוודא שלנהגים אין רישום פלילי: "יש פה אספקט של ביטוח", אמר השופט. "מחר, חס ושלום, יש תאונה - הולכים להיות משפטים. חברות הביטוח יבואו ויגידו: זאת הסעה בשכר". 

עורך הדין בלכר, המייצג את "אובר", אמר בדיון כי "במתכונת הנוכחית, חברת הביטוח תטען שהפוליסה לא מכוסה מאחר וזאת הסעה שהיא חורגת מתנאי הפוליסות הרגילות, ודעתו של בית המשפט מתחזקת עוד, עקב כך שחברות הפוליסה מכינות ביטוח ייעודי לנושא. אז כל עוד אין כיסוי ביטוחי לנסיעות הייעודיות האלה, יש קושי למשיבות".

על כך ענה אורנשטיין כי "אם חברת הביטוח טענה שצריך פוליסה מיוחדת, אז סימן שכרגע יש בעיה. אני צופה בעיה. כל עוד אין כיסוי ביטוחי, יש קושי לאובר. אני לא אתן יד להסעה שאין לה כיסוי ביטוחי. אם מחר מישהו נובע ב'אובר נייט' או ב'אובר דיי', בסופו של דבר יתבעו אותך".

נשיא המחוזי הגיב בדיון גם על טענות אובר, כי החברה פועלת כמו יתר חברות התחבורה השיתופית בישראל: "מה שעושה 'מוביט' ו'וייז' זה לא מה שאתם עושים. אתם לא שם. אתם חייבים לדאוג לביטוח. לא אתן לכם לנסוע. קחו אחריות על חיי אדם. מי ישלם לאדם את הנזק? יש פה סיכונים על חברות ביטוח".

מאובר נמסר בתגובה להחלטה: "אנחנו עוצרים את הפיילוט לשירות זה, אבל שירות המוניות ממשיך לפעול כרגיל. אנחנו מחויבים להמשך שיתוף פעולה עם הרשויות, לבחון כיצד הטכנולוגיה יכולה לספק פתרונות תחבורה אמינים, משתלמים ובטוחים".

הפופולריים