דיווח

היום שאחרי בלבנון: "ארה"ב מכינה עסקה לחיזבאללה"

היום שאחרי בלבנון: "ארה"ב מכינה עסקה לחיזבאללה"
היועץ לנשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין שמונה לטפל בתיק: לא תהיה הסדרה לפני הפסקת המלחמה בעזה
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
אי-פי, מוחמד זעתרי
צילום: אי-פי, מוחמד זעתרי

דיבורים על "היום שאחרי" בלבנון כבר החלו בישראל וארצות הברית, כך על פי דיווח שפורסם היום (שבת) בעיתון אל אח'באר הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה. על פי הדיווח, ארצות הברית מעוניינת לקדם עסקה מול הארגון, כדי לספק ערבויות לביטחונה של ישראל בגבול הצפוני.

> הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

היועץ לנשיא ארצות הברית, עמוס הוכשטיין, שמונה לטפל בתיק זה על ידי ביידן, אמר לנציגים הישראלים כי אין מקום לדיון בעניין ההסדרה בלבנון, לפני הפסקת המלחמה בעזה, בניגוד לדיווחים סותרים של נציגים צרפתים ובין-לאומיים. "הם לא יודעים כלום ומציגים את הרעיונות שלהם כאילו מדובר בהצעות שהוצגו על ידי הצד השני. הם רק מחפשים לשחק תפקיד בכל דרך שהיא", אמר הוכשטיין.

האיום על הגדר

לפי הדיווח, הוכשטיין הגדיר את סדר העדיפויות של ישראל בשני סבבי פגישות שערך עם בכירים מדיניים, ביטחוניים וצבאיים בישראל. בראשו, הציב הוכשטיין את איום חיזבאללה על הגדר, שכתוצאה מכך תושבים רבים עזבו את האזור. לתפיסת ישראל ביטחון יושג רק על ידי הרחקת הכוחות מהגבול תוך יצירת מציאות ביטחונית בעומק הגבול הלבנוני - שתבטיח שלא ישובו לאזור.

הוכשטיין העלה הצעה ליישום לאחר סיום המלחמה בעזה. בתוכן ההצעה, טיפול בנקודות יבשתיות הנתונות למחלוקת, בין אם 13 הנקודות "הרשמיות", ובין אם 17 הנקודות שנמצאות בהכנה. הנהגת חיזבאללה אינה מעוניינת שהממשלה תתערב בכך. עוד עלה בהצעה, הכנת חזון מעשי לנסיגה ישראלית מהחלק הלבנוני של העיירה אל מארי ר'ג'ר ללא התערבות של גורמים נוספים.

בחזרה להחלטה 1701 

ישראל מבינה כי לא ניתן יהיה לדרוש מלבנון לנקוט בצעדים מבלי שתראה את מחויבותה להחלטה 1701. הוכשטיין הציע לדרוש מהאו"ם "לנצל" את סעיף 10 בהחלטה 1701, הקובע כי למזכ"ל הארגון היכולת לפתח חזון כדי לנסות לפתור את סוגיית "חוות שבעא", תוך הסכמתה של ישראל לכך שהאזור יהיה מפוקח תחת כוחות בין-לאומיים למשך תקופה שתלויה בסכסוך מול סוריה. בצד הלבנוני דורשים שחוות שבעא תוכר כחלק משטחה הטריטוריאלי, ושהחלטה כיצד לטפל בנקודות המחלוקת עם סוריה יהיו נתונות להחלטתה. 

ארצות הברית מודעת לקשיים הפנימיים בלבנון, שכוללים משבר כלכלי ופוליטי מתמשך המונעים הרכבת ממשלה. היא תרצה ככל הנראה לסייע בענייני כלכלה ללבנון במיוחד בסוגיית החרם עליה כדי שיהיה מי לדבר וכדי לפטור אותה מחיפוש ערבויות מגורם חיצוני.

 

הפופולריים