אליסה בארץ המחלוקת: ההופעה של הזמרת הלבנונית שמסעירה את העיראקים

אליסה בארץ המחלוקת: המופע שמסעיר את העיראקים
אליסה, כוכבת גדולה במזרח התיכון עם עשרות מיליוני עוקבים, קראה להסיר את הכיבוש האיראני מלבנון - מה שמתדלק את המחנה הפרו-איראני בעיראק לבטל את ההופעה שלה בבגדאד בכל דרך אפשרית: "היא תומכת בציונים ויותר ציונית מהם" • פעיל פוליטי עיראקי שתומך בישראל בשיחה לכאן חדשות: "כל מי שמתנגד לאיראן ומדבר על שלום - ממודר"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
אליסה, זמרת לבנונית. מתוך כתבה של רועי קייס. 6.10.21
צילום: -

רגע אחרי הבחירות לפרלמנט בעיראק, ב-22 באוקטובר, אמור להתרחש אירוע תקדימי - הזמרת הלבנונית הפופולארית אליסה תגיע להופיע בבירה בגדאד בפעם הראשונה. בחבל הכורדי היא כבר הופיעה ביוני, אבל ההודעה של אליסה לא התקבלה בהתלהבות רבה על ידי כולם בעיראק, לאור העובדה שבשנים האחרונות הכוכבת מתעסקת גם בפוליטיקה - ולא מהססת לצאת נגד ארגון חיזבאללה הלבנוני והפטרון האיראני שלו. כך היה בחודש יולי בצל המצב הכלכלי הקשה, כשצייצה: "הסירו את הכיבוש האיראני מלבנון".

במחנה הפרו-איראני בעיראק לא מתכוונים לקנות כרטיסים, כמובן, ואפילו מנסים להביא לביטול ההופעה. ברשתות החברתיות נפוץ ההאשטג "עיראקים מתנגדים לביקור של אליסה במדינה". אחת המגיבות כתבה: "היא תומכת בציונים ויותר ציונית מהם. יותר מעניין אותה הכסף".

"כל מי שמתנגד לאיראן ומתחיל לדבר על שלום, הופך להיות מודר בעיראק"

הפעיל הפוליטי, טלאל אל-חרירי, שממש לאחרונה העתיק את מגוריו מהחבל הכורדי בצפון עיראק לאיסטנבול על רקע התנגדותו לנוכחות האיראנית במדינה וגם תמיכתו ביחסים עם ישראל, סיפר בריאיון לכאן חדשות על ההתרחשויות בארץ מולדתו: "תומכי איראן בעיראק מפזרים גינויים באמצעות 'צבאות אלקטרוניים' ואומרים שאליסה לא רצויה בעיראק. מדובר בזמרת, אומנית, לא במישהי שמקבלת החלטות. הסיסמא של איראן: "אם אתה לא איתי אתה נגדי". אבל אם אתה שואל אותי רוב האנשים בעיראק מחכים לחיים טובים יותר. רוצים את ההופעה של אליסה ושל עוד אמנים".

עוד מספר אל-חרירי כי יש שני דברים שגורמים לך להיות מוקצה בעיראק: לצאת נגד איראן ושלוחותיה - המיליצות והסיעות הפוליטיות המזוהה עם טהראן – ולתמוך ביחסים עם ישראל. בהקשר הזה אי אפשר שלא להזכיר את מה שקרה לפני ימים ספורים: ועידה ראשונה מסוגה בחבל הכורדי במהלכה כמה מאות עיראקים, כולל בני שבטים סונים ועובדת במשרד התרבות בבגדאד, קראו לעיראק להצטרף להסכמי אברהם.

האנשים שהשתתפו בה ירדו למחתרת או נסוגו מעמדתם אחרי שהשלטונות הוציאו צוו מעצר נגדם. לאל-חרירי, שלא הוזמן להשתתף בה, יש מה להגיד בנושא ויש לו גם ביקורת. "אני לא הסכמתי לגמרי עם הועידה הזו אבל אני תמכתי בה", אמר. "הוועידה הזו החלישה את המוניטין של ישראל בעיראק. הביאו דמויות קרטון, אנשים לא מוכרים. אנשים שויתרו על העקרונות שלהם בשנייה בעקבות לחץ של בית המשפט ושל איראן. זה דבר מצער. כל מי שמתנגד לאיראן ובאותו הזמן מתחיל לדבר על שלום, הופך להיות מודר לגמרי".

הזמרת הלבנונית אליסה. מתמודדת עם קמפיין ארסי בעיראק אחרי שדיברה נגד הכיבוש האיראני

לפני שנתיים בדיוק החלה המחאה הגדולה נגד השלטון בבגדאד על רקע השחיתות, השירותי הירודים וההשפעה האיראנית. רק בסוף השבוע האחרון נשמעו קריאות נגד איראן בכיכר א-תחריר בבגדאד. אל-חרירי כבר לא ישתתף בבחירות האלה כיוון שהפך להיות סוג של נרדף. אבל הוא מבטיח ממקום גלותו באיסטנבול לעשות קאמבק: "יש לי הרבה תומכים. אבל ברגע שדיברנו על השלום, נגמר. העלימו אותנו מהפוליטיקה בבגדאד. אולי אני אחזור לעיראק, ואפילו אהיה גורם מכריע בפוליטיקה אבל עם אותן עמדות. אני לא אוותר על הנורמליזציה ועל החילוניות, ועל ישראל, ולא אוותר להיות חלק מהשלטון", סיכם בשיחה עם כאן חדשות.

אז בוא נקווה בשביל פעיל השלום העיראקי, וגם בשבילנו, שהקולות האלה שמתנגדים לנוכחות האיראנית בעיראק ולשלום עם ישראל לא ייכבו – וכך גם קולה של אליסה הלבנונית, שתנסה להקפיץ את העיראקים החודש למרות הקמפיין הארסי נגדה.

הפופולריים