ביקורת חריפה על משרד החינוך והאוניברסיטאות בשל יחסן למדעי הרוח

ביקורת חריפה על משרד החינוך על יחסו למדעי הרוח
הוועדה להצלת מדעי הרוח פרסמה את הדוח שלה בנושא. בין הטענות - הזנחת החלק התעסוקתי מצד האוניברסיטאות, נתק שקיים בין מערכת החינוך למוסדות האקדמיים וחוסר חשיפה של תלמידי בתי הספר היסודיים למקצועות מדעי הרוח
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
אוניברסיטת תל אביב
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האקדמיה הישראלית למדעים פרסמה היום (חמישי) דוח חריף וביקורתי על מעמדם הנמוך של מדעי הרוח בישראל. הדוח, שנכתב במשך שנה על ידי הוועדה לקידום מדעי הרוח, קובע כי מעמדם הנמוך של מדעי הרוח הוא בעיה מרכזית המשפיעה על החברה כולה. הדוח מותח ביקורת חריפה על משרד החינוך והאוניברסיטאות בנושא בשל יחסן למקצועות מדעי הרוח. 

על פי הדוח, קיים נתק מהותי בין מערכת החינוך לבין ההשכלה הגבוהה בסוגיית מדעי הרוח. בבתי הספר היסודיים והתיכונים חסרה חשיפה מספקת של התלמידים למגוון התחומים ולעושר הידע שמציעים מדעי הרוח. הסיבות לכך הן חוסר במורים איכותיים ובתוכניות העשרה בנושא. מצד שני, המוסדות האקדמיים אינם מעודדים מספיק תוכניות לימוד דו חוגיות ולא משקיעים בקידום אפשרויות התעסוקה לבוגרי התארים למדעי הרוח.

הדוח מותח ביקורת חריפה על הרפורמה בבחינות הבגרות שקידמה שרת החינוך לשעבר ח"כ יפעת שאשא ביטון, שפגעה מאוד במעמדם של מקצועות מדעי הרוח. בדוח נכתב כי זו העובדה שהרפורמה לא יצאה אל הפועל היא צפירת הרגעה. עם זאת, המצב הנוכחי עדיין רחוק מאוד מלהיות אידיאלי.

מחברי הדוח טוענים כי שיפור מעמדם של מדעי הרוח מחייב השקעה רבה יותר במורים איכותיים ובתוכניות העשרה עבור תלמידים. לטענתם, הסוגיה החברתית המשמעותית היא לא רק כמה סטודנטים יבחרו בתחומי מדעי הרוח, אלא גם לחשוף סטודנטים במקצועות אחרים לידע ועניין במדעי הרוח.

המלצות הוועדה כוללות:

- מתן מלגות לדוקטורנטים במדעי הרוח שילמדו בתיכונים בפריפריה במקביל למחקר

- תוכנית ארצית לפעילויות העשרה במדעי הרוח עבור תלמידי בתי ספר באוניברסיטאות

- גיוס מורים איכותיים יותר להוראת מקצועות מדעי הרוח

- עידוד מסגרות לימודים דו-חוגיות באקדמיה

- קידום חוגים ופעילויות העשרה במדעי הרוח בבתי ספר

הפופולריים