רגע אחרי שפורסם דוח הביקורת, אפשר להבין למה בשבוע האחרון קיבלנו גשם שוטף של הודעות ממשלה על היערכות למשבר האקלים. בין מתנות יחסי הציבור הירוקות שהגיעו בדואר הווירטואלי הסתתרה התוכנית לקידום תחבורה נקייה, האצת פרויקטים בתחום התשתיות, ימי עיון עם נשיא המדינה לקראת גלזגו ואפילו פיתוח טכנולוגיות להפחתת פליטות גזי חממה.
לא עומדים ביעדים ומסכנים את המשק: דוח המבקר על משבר האקלים
"הזמן הירוק": הקשר בין ההתחממות הגלובלית לבריאות שלנו
ואז הגיעה החבילה. זאת אומרת, חבילת האקלים. בשם הרשמי שלה: "תוכנית יישום לאומית להתמודדות עם משבר האקלים". והיא חתיכת חבילה יקרה החבילה הזאת. יותר מ-15 מיליארד שקל. עכשיו בואו ונסיר את הסרט הסביבתי מעל החבילה וננסה להבין. מה בעצם המשמעות שלה והאם היא מעניקה מענה הולם לסוגיות המכאיבות – עליהן המבקר דיבר?
התוכנית של המשרד להגנת הסביבה מציגה מאה צעדים של מלחמת ארטילריה כוללת על צבאות שינויי האקלים הרשעים. למשל, תחבורה. מבקר המדינה הרי הראה היום איך אנחנו נמצאים מאחור עם מספר כלי הרכב החשמליים שלנו. אז הנה הפתרון של חבילת האקלים: משרד התחבורה ישקיע מאות מיליונים, ויהיו אוטובוסים חשמליים. תכלס, קצת לא נעים לי ממשרד התחבורה או מהמשרד להגנת הסביבה. אבל החבר'ה מהחלונות הממשלתיים הגבוהים הבטיחו כבר לפני חמש שנים ש-50% מהאוטובוסים החשמליים בערים יהיו חשמליים. וכמה אוטובוסים חשמליים יש נכון להיום? פחות ממאה.
לא עומדים ביעדים: אחרי דו"ח המבקר החריף שפורסם היום וקבע כי ישראל לא נערכת כראוי להשלכות משבר האקלים - @ifatglick עם המטרות שקבעה הממשלה החדשה והאם יש סיכוי ממשי להשיגן?#חדשותהערב pic.twitter.com/XQTSl1BtdV
— כאן חדשות (@kann_news) October 26, 2021
עוד עניין: פסולת. מבקר המדינה אמר שלא ממש נקבעו יעדים להפחתת פליטות גזי חממה מאשפה. ואיזו תשובה יש בחבילת האקלים לבעיה הזאת? יוקם צוות משימתי והוא ידון, ויראה מה אפשר לעשות. נו, בקיצור, עוד דרך לעבור בלי פריצת דרך.
בתוך בליל הדפים הבלתי נגמרים על כשלים איומים והיערכות לקויה, בכל זאת מבקר המדינה חשב על נקודה אופטימית. הוא ציין כי הוגש תזכיר לחוק האקלים. וואלה, נכון. הוגש. הוגש אבל לא עבר. למעשה, אנחנו עדים עכשיו למלחמת התשה של סביבה מול אנרגיה. האחרונים רצו לרוקן מתוכן את החוק. בשורה התחתונה הוא ירד מהשולחן למחתרת. כל היודע דבר על מקום הימצאו – שיתריע. גם בחבילת האקלים מציינים, אגב, שצריך לקדם את החוק. אבל מי צריך לעגן בכתב שורה של יעדים כשאפשר פשוט לשגר דוברים עמוסי סיסמאות על יעדים אופציונליים? שהממשלה הבאה תממש. נראה אותה. כל עוד לא מדובר בחוק, אין התחייבות. מצד שני, אולי הבעיה היא הציפייה שלנו מהממשלה שלנו שתעשה. היא הרי הכי טובה בלשלוח הודעות יחסי ציבור.