עם הצד המעליב

מדיניות ה-Don't של ביידן לעבר נתניהו מתבטאת במעשים

מדיניות ה-Don't של ביידן לעבר נתניהו מתבטאת במעשים
זאת לא הפעם הראשונה שארה"ב מעכבת משלוחי נשק לישראל בזמן עימות בעזה, רק שההבדל הפעם בפומביות. בין אם זאת הפוליטיקה בארצות הברית, או האווירה בוושינגטון שעם נתניהו מדברים במעשים – כל ישראלי צריך לשאול את עצמו איך הגענו ממצב שבו ביידן מתייצב בנאום לאומה לצידנו – ועד למצבנו היום
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, אי-פי

ביידן מדבר עם המזרח התיכון בשפת ה-Don't. ההצלחה שלו בפעמים הקודמות הייתה מוגבלת. נכון, איראן וחיזבאללה לא הזדרזו להכניס את זרועותיהן הישר לביצה העזתית בימי המלחמה הראשונים באוקטובר, אבל היום, בחלוף שבעה חודשים של לחימה, התמונה נראית אחרת.

איראן לא הקשיבה ל-Don't הנוסף של נשיא ארצות הברית והגיבה, בצורה ישירה וחסרת תקדים, על ההתנקשות המיוחסת לישראל בבכיר משמרות המהפכה אי שם בדמשק. זה אמנם נגמר במהלך היסטורי של יירוט משולב של הקואליציה נגד איראן - ארה"ב, ישראל, ושלל מדינות ערב - אבל זה ההבדל בין התקפה להגנה.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

את ה-Don't לעברו של נתניהו ביידן עשה במעשים. אולי מתוך האווירה בוושינגטון שראש ממשלת ישראל מבין רק כוח, אולי כי עד עכשיו דיבורי הטלפון לא הניאו את ישראל. "הבהרתי שאם הם ייכנסו לרפיח, והם לא נכנסו לרפיח עדיין, אני לא אספק להם נשק שבעבר הם השתמשו בו כדי לפגוע בערים", אמר הלילה הנשיא האמריקני לרשת CNN, כך שאם למישהו היה ספק עד כמה הממשל ממש לא רוצה לראות טנקים שועטים בלב רפיח, עכשיו הוא התפזר.

את ה-Don't לעברו של נתניהו ביידן עשה במעשים. אולי מתוך האווירה בוושינגטון שרה"מ מבין רק כוח

זו לא הפעם הראשונה שהממשל מלהטט בכל מה שקשור למשלוחי נשק לישראל בזמן עימות בעזה. בשנת 2014 עיכבה ארצות הברית משלוח טילי הלפייר שיועדו למסוקי קרב, במה שתואר כעוד עימות בין אובמה לנתניהו (וזו הייתה רק ההתחלה). באותה שנה, בריטניה התמהמה עם ייצוא חלקי חילוף לכיסא מפלט למטוסי קרב. ההבדל בין אז להיום (ועוד כמה, האמת) הוא הפומביות. אחרי שזה נאמר בחדרים סגורים, וכל צד האשים את השני בהדלפה, המהלך האמריקני קיבל חיזוק בדמות התבטאויות רשמיות של פקידים בכירים. כשזה לא הספיק, הגיע השימוע לשר ההגנה האמריקני אוסטין, ולגרנד פינאלה – דבריו של ביידן ב-CNN.

ואי אפשר בלי פוליטיקה. ביידן מנסה להלך בין הטיפות. מצד אחד לשאת נאום פרו-ישראלי ונגד אנטישמיות רק ביום שלישי. מצד שני לנקוט בצעד כה חריג כלפי סוגייה שנמצאת בלב ליבם של היחסים בין המדינות ועלולה להשפיע לא רק על הפעילות ברפיח, אלא על פעולות צה"ליות בגזרות נוספות. זה קורה כי הנשיא מנסה להחזיק בשני קצוות המקל, או במקרה הזה, בשני קצוות המפלגה - ותיקיה והארגונים היהודיים, והדור החדש והמיליטנט.

אם להסתמך על שיחות עם גורמים אמריקנים - זה לא בטוח עובד לו. בשיחה עם אחד מהם הוא טען שכאשר הנשיא מדבר בצורה לא ברורה, הוא יוצא נפסד מכאן ומכאן. אי אפשר לומר היום מסר מורכב, הוא אמר, השיח במילא מורכב רק מסאונד אפים. אולי בגלל זה, ביידן עבר למעשים.

יש בישראל מי שמצביע על היעדר הדיון האסטרטגי בצעדים הקשים של ביידן

המהלך של ביידן סופג ביקורת עזה בירושלים, אך לא רק. גם בארגונים יהודיים בארצות הברית תוהים האם הדרך לגרום לישראל לפעול אחרת היא למנוע ממנה נשק מדויק כדי שלא תפגע בחפים מפשע. יש בישראל מי שמצביע על היעדר הדיון האסטרטגי בצעדים הקשים של ביידן.

אבל כל ישראלי צריך לשאול את עצמו איך הגענו ממצב שבו הנשיא ביידן מתייצב בנאום לאומה לצידנו - מבטיח שיסופק לישראל נשק שיגן עליה, שולח נושאות מטוסים ומפציצים כבדים ואלפי חיילים לסייע בהגנה על ישראל - ועד למצבנו היום.

הפופולריים