חשיפת כאן חדשות

בכירים באוצר תוקפים: החלטת סמוטריץ' להקפיא תקציבים לרשויות הערביות - "מטומטמת"

בכירים באוצר נגד סמוטריץ': "החלטה מטומטמת"
בכירי אגף התקציבים במשרד הזהירו כי החלטתו של השר להקפיא העברת מאות מיליונים לרשויות הערביות תפגע בהן, וכי המדינה תצטרך לחלץ אותן מגירעונות. יו"ר מרכז השלטון המקומי ביקש את התערבותו הדחופה של רה"מ להפשרת הכספים
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בכירי אגף התקציבים במשרד האוצר הזהירו כי החלטת שר האוצר סמוטריץ' שלא להעביר 200 מיליון שקלים לרשויות הערביות תפגע בהן אנושות. לדברי הבכירים, מדובר בסכום שהובטח לרשויות והן כבר הסתמכו עליו והתחייבו להוצאות, מה שיחייב את המדינה לחלץ אותן מגירעונות עתידיים. גורם באוצר אמר כי מדובר ב"החלטה מטומטמת", והוסיף כי "השר סמוטריץ' ייאלץ להתקפל בסופו של דבר". החלטתו של שר האוצר נחשפה לראשונה אתמול בכאן חדשות

השר סמוטריץ' טען כי הוא לא מעוניין להמשיך את עבודת הממשלה הקודמת, שהקצתה את הכספים, וכי לממשלה החדשה יש סדרי עדיפויות חדשים. לדבריו, הרשויות הערביות לא בנו על הכסף. שר הפנים משה ארבל ביקש מהשר סמוטריץ' להעביר את הכסף כדי שהרשויות לא ייכנסו לגירעונות, אך שר האוצר סרב.  

בתוך כך, יושב ראש מרכז השלטון המקומי חיים ביבס פנה בשם הרשויות בישראל לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להתערבות דחופה שלו כדי להפשיר את הכספים ששר האוצר סמוטריץ' החליט להקפיא לרשויות המקומיות הערביות. במכתב מציין ביבס שהרשויות הערביות רגע לפני קריסה ואי העברת הכספים עשויה להיות מכה אנושה.

בנוסף, מציין ביבס כי הכספים מיועדים ללכת לעניינים בסיסיים ביותר ושירותים מוניציפאליים מתבקשים. עוד הוא מבקש את התערבותו הדחופה של נתניהו להפשרת הכספים.

 

מוקדם יותר היום פרסם סמוטריץ' פוסט בפייסבוק שבו הגיב על הפרסום שלפיו החליט להקפיא למשך חודשיים תוכנית חומש של 2.5 מיליארד שקלים במזרח ירושלים, בהם 200 מיליון שקלים למוסדות השכלה גבוהה שם. "אנחנו משקיעים מאות מיליונים במזרח ירושלים בלי לאפשר עידוד אלימות, הסתה וקיצוניות", כתב סמוטריץ' בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, והוסיף: "אני דורש מנגנונים שיטפלו בהקצנה הלאומנית באוניברסיטאות וימנעו אותה". עוד אמר השר: "אני לא חותמת גומי של אף אחד, ואני לא מתנצל שבאתי לקדם ערכים ומדיניות. לשם כך נבחרתי".

כך המכינה האקדמית הכניסה תקווה לחיים שלי במזרח ירושלים | סולימאן מסוודה בטור אישי

"כמי שדוגל בירושלים מאוחדת אני מאמין שאנחנו צריכים להשקיע במזרח העיר בהכנסת מערכת החינוך הישראלית, בתשתיות ושיפור השירות לאזרח, בתעסוקה ועוד ועוד", אמר סמוטריץ', והוסיף כי תוכנית החומש למזרח ירושלים שהוא יביא לממשלה תהיה גדולה יותר מתוכנית החומש הקודמת.

ראש המל"ל צחי הנגב פנה היום לסמוטריץ' והעביר לו המלצה ביטחונית חד משמעית, שלפיה עידוד השכלה גבוהה במזרח ירושלים מפחית טרור בבירה. למרות זאת, שר האוצר סרב לקבל את העמדה והחליט להשאיר את התוכנית מחוץ לתוכנית החומש למזרח העיר.

סמוטריץ' שמר על גישתו גם בתגובה למכתב של שר הפנים משה ארבל שהזהיר מקריסת הרשויות הערביות ואמר: "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"ם". השר הוסיף כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"ם ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

הקבינט החברתי-כלכלי שהיה אמור לדון מחר בתכנית החומש למזרח ירושלים נדחה ליום ראשון, ברקע מחלוקת בין גורמי המקצוע לשר סמוטריץ' לגבי אישור הכספים להשכלה גבוהה במזרח ירושלים. 

הפופולריים