פוטין התקשר לנתניהו, רה"מ: "ביקרתי בתקיפות את הקשר עם איראן"

פוטין התקשר לנתניהו, רה"מ: "ביקרתי את הקשר עם איראן"
פוטין לנתניהו: "הטבח הקשה לא אמור להוביל לתוצאות קשות עבור אזרחים" • שר החוץ הרוסי לברוב במקביל: "המתקפה של חמאס, שאותה גינינו, לא קרתה בוואקום"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
נתניהו ופוטין
צילום: עמית שבי פלאש 90, AP

ברקע המלחמה בעזה והמתיחות הגוברת בין המדינות, יזם היום (ראשון) נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי מדובר בשיחה השנייה שקיימו המנהיגים מתחילת המלחמה, ובה הביע נתניהו "ביקורת תקיפה" בפני פוטין "על שיתוף הפעולה המסוכן בין רוסיה לאיראן".

עקבו אחרי ערוץ הוואטסאפ של כאן חדשות - לחצו על הפעמון ואתם מעודכנים

"ראש הממשלה הדגיש שכל מדינה שהייתה סופגת מתקפת טרור נפשעת כפי שחוותה ישראל הייתה נוהגת בעוצמה לא פחותה מזו שבה פועלת ישראל", נכתב בהודעה. "נתניהו הביע הערכה על המאמץ הרוסי לשחרור אזרח ישראלי בעל אזרחות רוסית, וביקש מרוסיה להפעיל לחץ על הצלב האדום לביקור החטופים והעברת תרופות".

מטעם הקרמלין נמסר על השיחה בין המנהיגים כי "במרכזה עמד המצב החמור בעזה. בין השאר המצב ההומניטרי הקטסטרופלי. פוטין חזר על העמדה העקרונית של רוסיה המגנה טרור אך בד בבד אסור שהמאבק בטרור יהיה בעל תוצאות כה קשות לאוכלוסייה האזרחית. רוסיה מוכנה לתרום את חלקה להפחתת הסבל והרגעת העימות".

עוד נכתב בהודעת הקרמלין כי "הובע עניין הדדי בהמשך שיתוף הפעולה בפינוי אזרחים רוסים מעזה וגם שחרור הישראלים המוחזקים ברצועה (לא צויין על ידי מי)". הודעת הקרמלין הסתיימה במשפט "סוכם על המשך המגעים" והנושא האיראני לא הוזכר. השניים שוחחו במשך כ-50 דקות, כאשר ברקע המתיחות הגוברת ביחסים מאז תחילת המלחמה, שבמהלכה ביקרה משלחת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק במוסקווה, וכן הסירוב הרוסי להכיר באופן רשמי בחמאס כארגון טרור.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום בפורום דוחא, ברקע השיחה בין נתניהו ופוטין: "זה בלתי מוצדק להשתמש במתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר כהצדקה לעונש הקולקטיבי של העם הפלסטיני. המתקפה של חמאס, שאותה גינינו, לא קרתה בוואקום. אנו שומרים על קשרים רק עם הזרוע המדינית של חמאס".

פוטין ונתניהו שוחחו בתחילת המלחמה, אך בין שתי המדינות פעורה תהום בנוגע למצב בעזה. רוסיה מסרבת להגדיר את חמאס ארגון טרור ויוזמת מהלכים באו"ם שפוגעים בישראל. השגריר הרוסי באו"ם וסילי נבזניה הכריז במהלך דיון במועצת הביטחון כי "לישראל אין זכות להגן על עצמה כי היא כוח כובש".

גם הנשיא פוטין הרבה לבקר את ישראל וציין ש"המצב ההומניטרי בעזה הוא קטסטרופלי". פוטין, שהכריז בסוף השבוע כי יתמודד על קדנציה נוספת כנשיא, ביקר בשבוע שעבר באיחוד האמירויות וסעודיה, ואירח בקרמלין את נשיא איראן איברהים ראיסי.

הפופולריים