חוק הגיוס

מזכיר הממשלה לשופטי העליון: היועמ"שית מנסה להחליף את ממשלת ישראל

מזכיר הממשלה: היועמ"שית מנסה להחליף את הממשלה
האשמותיו של פוקס מגיעות ברקע בקשת הממשלה לייצוג נפרד, ובתגובה לטענת היועמ"שית כי הממשלה ממשיכה לקדם את הרפורמה המשפטית כחלק מהתנהלותה בסוגיית הגיוס
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
גלי בהרב מיארה וגנץ
צילום: פלאש 90

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס תקף את היועצמת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, על רקע חוק הגיוס, וטען בטיוטת התצהיר שהכין לבג"ץ כי היא מנסה "להחליף את ממשלת ישראל וליצור מבנה שלטוני שבו גופי הביצוע כפופים ליועצת המשפטית לממשלה במקום לממשלה".

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי
תוכנית חוק הגיוס של הממשלה

פוקס האשים את הייעוץ המשפטי לממשלה והעומדת בראשו בכך שגורמים לטענתו לעיכוב בהשלמת מתווה הגיוס, בטענה שאין תמיכה להחלטת הממשלה מטעם משרד הביטחון. פוקס הוסיף כי "התנהלות זו הגיעה לשיאה כשהייעוץ המשפטי מבצע הפיכה חסרת כל בסיס כשהיועצת המשפטית מחליפה את ממשלת ישראל ומפרידה בין הממשלה לבין גופי הביצוע שלה".

האשמותיו של פוקס מגיעות בתגובה למכתב החריף שנשלח לו אתמול מטעם היועצת המשפטית, בו היא טענה כי הממשלה ממשיכה לקדם את הרפורמה המשפטית במסגרת התנהלותה בסוגיית הגיוס. "התנהלות הממשלה בעניין גיוס בני הישיבות היא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית' והמשך הניסיון להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה, לעקוף אותו ולפגוע באפשרותו לשמור על אינטרס הציבור ושלטון החוק", כתבה במכתב.

כמו כן, דבריו של מזכיר הממשלה מגיעים לאחר שבהרב מיארה אישרה לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס. זאת בהתאם לעמדה שהביעה בעבר, כי לא תוכל להגן על עמדת הממשלה שלא לגייס חרדים - כי אינם פטורים מכך בחוק. בתוך כך, המדינה הודיעה אתמול לבג"ץ כי עבודות המטה לצורך גיוס חרדים בטווח הזמן המיידי נמשכות מחודש דצמבר וצפויות להסתיים בתוך מספר שבועות. 

השר בני גנץ גיבה את היועצת המשפטית לממשלה: "מזכיר הממשלה בוודאי יודע, שבמדינת ישראל גם הממשלה אינה מעל החוק, ולא תהיה. מגבה את היועצת המשפטית לממשלה ובטוח שבית המשפט לא יקבל את העמדה שמוביל ראש הממשלה בחוסר אחריות לאומי. כל זאת מתוך צורך פוליטי להביא חוק השתמטות שיפגע בביטחון המדינה ובחוסנה בזמן לחימה".

בסוף חודש מארס, בג"ץ פרסם צו ביניים להפסקת התמיכות לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בגיוס לצה"ל ושלא התגייסו, כאשר הרכב מורחב צפוי לדון בסוגייה במהלך החודש הנוכחי. בצו נכתב: "נאסר על המשיבים לבצע העברות כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או דחייה משירות צבאי, ולא התגייסו מאז חודש יולי 2023 מכוח החלטת ממשלה". 

הפופולריים